Veckobrev F - 3

Eleven i centrum

Veckobrev F - 3

Veckobrev vecka 23                            Hej!



Läsårets sista veckobrev, det är inte klokt att ett läsår redan passerat.


Påminner om skolexamen, fredagen den 12/6-20 kl. 8.30-10.00. Skolskjutsen på morgonen går i vanlig tid till skolan, enligt tidtabell. Skolskjutsen tillbaka går kl. 10.00. Lilla bussen går i vanlig ordning kl.14.30. 

F-3 kommer att hålla till i klassrummet. Som vi informerade om förra veckan, sker skolexamen i år med endast elever och personal närvarande utifrån de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten gått ut med.


Nästa läsår startar 20 augusti.


Hietaniemi Friskola inbjuder medlemmar till årsmöte 16/6 kl.17.00 friskolan Hedenäset.


Nästa vecka: (24)

Måndag: Uteaktiviteter

Tisdag: Uteaktiviteter

Onsdag: Städdag

Torsdag: Årliga fotbollsturneringen. Vi är publik.

Fredag: Examen, kl. 08.30-10.00


Fritids informerar: Ni som har behov av fritidsplats skolexamensdagen, meddela oss snarast.

Nästa vecka: (24)

Måndag-Torsdag: Inne- uteaktiviteter



                 Nu vill tacka alla barn och föräldrar för en fin termin.


      Vi önskar Er alla en fin sommar och så ses vi igen till höstterminen.


                                       Anna, Viktoria och Isak 








Veckobrev vecka 22                           Hej!


I Sv har samtliga klasser fortsatt att skriva och illustrera berättelser. Barnen har fått läsa upp berättelserna i klassen. 


Vi har övat examenssånger, Idas sommarvisa och Den blomster tid nu kommer. 


På idrotten har vi spelat brännboll.


Vi har arbetat med en integrerad bild och svenska uppgift i samtliga klasser. Temat är sommar. Dessa arbeten har redovisats muntligt. Bra jobbat!


Påminner om skolexamen, fredagen den 12/6-20 kl. 8.30-10.00. Skolskjutsen på morgonen går i vanlig tid till skolan, enligt tidtabell. Skolskjutsen tillbaka går kl. 10.00.

F-3 kommer att hålla till i klassrummet. Som vi informerade om förra veckan, sker skolexamen i år med endast elever och personal närvarande utifrån de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten gått ut med.


Vi har en ny cykelparkering intill cykelområdet, för att underlätta för barnen.


Nästa vecka: (23)

Måndag: Praktiska arbeten

Tisdag: Praktiska arbeten

Onsdag: Utegympa

Torsdag: Musik med Bea

Fredag: Utegympa


Fritids informerar: Under veckan har vi spelat volleyboll, King, fotboll och cyklat. Vi har målat med asfaltskritor på skolgården. Behöver Ni fritids på skolexamensdagen, meddela oss snarast.


Nästa vecka: (23)

Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. 


Trevlig helg!


Veckans citat: ” Det allra viktigaste kan man inte se med blotta ögat, det ser man bara med hjärtat”.




Anna, Viktoria & Isak





Veckobrev vecka 21                     Hej!


I Sv har F-3 skrivit berättelser. Berättelserna har lästs upp i klassen. 


I Ma har 1-3 arbetat praktiskt utomhus med klockan och att uppskatta längd. År:F har arbetat med vardagsmatematik.


Vi har ämnesintegrerat sv, bild och so/no med en bild och textuppgift inom tema våren.


Bifogar information om skolexamen fredagen den 12/6-20.


Torsdag 21/5-20 Kristi Himmelfärdsdag stängt på skola och fritids.

Fredag 22/5-20  Lov från skolan, fritids öppet för de som anmält behov.


Nästa vecka: (22)

Måndag: Sv- och mattejobb

Tisdag: Tema våren

Onsdag: Tema våren. Utegympa

Torsdag: Tema våren. Musik med Bea

Fredag: Utegympa


Fritids informerar: Uteaktiviteter som cykling, hopprep, lek i klätterställningen, King och vårstädning som krattning och skräpplock. 


Nästa vecka: (22)

Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Tema våren. Läxhjälpen.



Meddela oss snarast hur Ert behov av fritids är under v.25 - v.27 samt v.32 - v.34 under sommarlovet. Vi håller sommarstängt på fritids v.28 - v.31. Har Ni behov av sommarfritids dessa veckor vi håller stängt, kontaktar Ni Övertorneå kommun. 



Trevlig Kristi Himmelfärdsdag och helg!


Veckans citat: ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas…”


Anna, Viktoria & Isak


Veckobrev vecka 20                              Hej!


I Sv har vi skrivit berättelser med illustrationer. Berättelserna har redovisats i klassen.


I Ma har år: 1-3 arbetat med multiplikation och klockan. År:F arbetat med antal.


I So/No har vi arbetat med kretslopp. Vi har arbetat med grupparbeten inom ämnet. Intressanta redovisningar och givande reflektioner. 


Vi har satsat på att ännu mer utöka rastaktiviteterna den här veckan. En cykelbanan är uppbyggd och en kingruta är målad. Målandet på skolgården kommer att fortsätta framöver, om ni är rädd att få färg på era barns kläder skicka med oömma.


Nästa vecka: (21)

Måndag: Sv- mattejobb

Tisdag: So/No Tema våren

Onsdag: So/No Tema våren. Utegympa.

Torsdag: Kristi himmelfärds dag. STÄNGT på skola/fritids.

Fredag: LOV från skolan, fritids öppet för de som behöver.


Fritte informerar: Vi har varit ute mycket och aktiverat oss med brännboll, cykling, hopprep, bollek och frilek. I tisdags firade vi fritidshemmens dag med brännboll. Efteråt åt vi gott utomhus i solskenet.


Nästa vecka: (21)

Måndag-Onsdag: Inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema våren.



                                                 Trevlig helg!


Veckans citat: ”En expert är en person som gjort alla misstag, och lärt utav dem”.


                                          Anna, Viktoria och Isak 

 







Veckobrev vecka 18                          Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven Q q för oss. År:f har arbetat med bokstavsarbeten både skriftligt och ljudenligt. År:1 med bokstavsjobb och ord, både skriftligt och ljudenligt. År:2 med läs och skrivuppgifter tillhörande bokstaven. Meningar med rätt meningsbyggnad , stor bokstav och punkt. År:3 har arbetat med att skriva berättelser utifrån berättelseplanering. Berättelserna ska innehålla minst två huvudpersoner, en plats där handlingen utspelar sig, en händelse och ett avslut som knyter ihop berättelsen. Samtliga som skriver berättelser får sedan läsa upp sina berättelser i klassen. En naturlig del i muntlig framställning. 


I So/No har vi arbetat med grupparbeten inom odling och småkryp som behövs för våra växter. Vilken nytta i naturen gör vissa småkryp? År:2-3 har sett en film om ekologisk odling. Intressanta redovisningar inom ämnet har vi tagit del av. Bra jobbat!

Våra odlingar ser ut att ha tagit sig bra, det har börjat gro och växa fram små plantor.


Idrott, brännboll har vi spelat.


Musik,vårsånger bl.a ”Nu ska du höra…”


Fredag 1/5-20 1:a maj, STÄNGT på skola och fritids.


Nästa vecka: (19)

Måndag: Sv- och mattejobb.

Tisdag: Tema våren

Onsdag: Tema våren. Utegympa.

Torsdag: Tema våren. Musik med Bea.

Fredag: Utegympa.


Fritids informerar: Cykling så det står härliga till, brännboll och vattenlek. Våren är här. Utevistelse och endorfiner som flödar, underbara årstid och arbetstema.

Nästa vecka: (19)

Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema våren.



Trevlig helg och trevlig valborg!


Veckans citat:”Stanna upp och stressa inte, man måste vänta in och känna efter 

också”


Anna, Viktoria & Isak



Veckobrev vecka 17                           Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven Zz för oss. År:f har arbetat med bokstavsarbeten både skriftligt och ljudenligt. År:1 med bokstavsjobb och ord, både skriftligt och ljudenligt. År:2 med läs och skrivuppgifter tillhörande bokstaven. Meningar med rätt meningsbyggnad , stor bokstav och punkt. År:3 har arbetat med att skriva berättelser utifrån berättelseplanering. Berättelserna ska innehålla minst två huvudpersoner, en plats där handlingen utspelar sig, en händelse och ett avslut som knyter ihop berättelsen. Samtliga som skriver berättelser får sedan läsa upp sina berättelser i klassen. En naturlig del i muntlig framställning. 


I So/No har vi haft uppstart av tema våren. Vi kommer att arbeta praktiskt och teoretiskt med detta tema. Matematik, svenska, engelska, musik, idrott, So/No kommer att ämnesintegreras i detta tema. Vi kommer att arbeta med tema våren terminen ut.

Vi har börjat så under veckan, vi håller er uppdaterade på hur våra odlingar av både ätbart och blommor utvecklas under terminen.



Nästa vecka på torsdag valborgsmässoafton 30/4 slutar eleverna kl.11.00. De elever som åker med Länstrafikens ordinarie linjetur kl.15.40, åker denna dag kl.11.25 från busshållsplatsen nedanför skolan. Vi följer eleverna dit. Lilla bussarnas turer avgår från skolan kl.11.25 och framåt. Fritids är öppet som vanligt den här dagen. 


Nästa vecka: (18)

Måndag: Sv- och mattejobb

Tisdag: Tema våren

Onsdag: Tema våren. Uteidrott

Torsdag: Musik/Skapande tema våren.

Fredag: LOV från skolan


Fritids informerar: Uteaktiviteter och inneaktiviteter inom tema våren. Cyklarna har plockats fram till barnens stora glädje.

Nästa vecka: (18)

Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema våren.

Fredag: 1 maj, röddag. Stängt på skola och fritids.



Trevlig helg!


Veckans citat: ”Modigast är den som vågar visa sig som hon eller han är”


Anna, Viktoria & Isak


Veckobrev vecka 15                              Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven X x för oss, den var lite knepig men vi fixade det!

År:f har arbetat med bokstavsarbeten både skriftligt och ljudenligt. År:1 med bokstavsjobb och ord, både skriftligt och ljudenligt. År:2 med läs och skrivuppgifter tillhörande bokstaven. Meningar med rätt meningsbyggnad , stor bokstav och punkt. År:3 har arbetat med att skriva berättelser utifrån berättelseplanering. Berättelserna ska innehålla minst två huvudpersoner, en plats där handlingen utspelar sig, en händelse och ett avslut som knyter ihop berättelsen. Samtliga som skriver berättelser får sedan läsa upp sina berättelser i klassen. En naturlig del i muntlig framställning. 


I So/No har vi arbetat skapande både i tisdags och idag onsdag.


Vi har avslutat skidsäsongen och F-3 har gemensamt tagit sig till Hälsingland. Bra jobbat!


I måndags fick vi ett spännande samtal. Vi skulle infinna oss på en hemlig plats vid ett speciellt klockslag. Hör och häpna så hamnade vi hos ”Tomten på Luppioberget”. Tusen tack till SVT Meänkieli för ett jättespännande  studiebesök. 


Vecka 17:

Måndag: Sv- och mattejobb

Tisdag: Uppstart tema våren

Onsdag: Tema våren, utegympa

Torsdag: Musik med Bea, tema våren

Fredag: Utegympa


Fritte informerar: Vi har arbetat skapande med tema påsk. Ute har vi lekt i snökojor och i snöhögar.

Vecka 17:

Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema vår.



                               Nu önskar vi Er alla ett fint påsklov!


                                        Anna, Viktoria och Isak


Veckobrev vecka 14                            Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven Y y för oss. År:f har arbetat med bokstavsarbeten både skriftligt och ljudenligt. År:1 med bokstavsjobb och ord, både skriftligt och ljudenligt. År:2 med läs och skrivuppgifter tillhörande bokstaven. Meningar med rätt meningsbyggnad , stor bokstav och punkt. År:3 har arbetat med att skriva berättelser utifrån berättelseplanering. Berättelserna ska innehålla minst två huvudpersoner, en plats där handlingen utspelar sig, en händelse och ett avslut som knyter ihop berättelsen. Samtliga som skriver berättelser får sedan läsa upp sina berättelser i klassen. En naturlig del i muntlig framställning. 


I Ma har år:F arbetat med figurer. År:1-3 har har arbetat med klockan praktiskt. 


I So/No har vi fortsatt vårt temaarbete om påsken med att så. Vi har sått gräs. Nu ska vi  dokumentera växtligheten. 



Nästa vecka: (15)

Måndag: Sv- och mattejobb

Tisdag: Tema påsk

Onsdag: Tema påsk. Idrott, skidor.

Torsdag: Friluftsdag i Takkavainio, lunch äter vi som vanligt i matsalen. Vi tar med frukt och dryck från skolan, vill barnen ha med sig något eget att mumsa på i en ryggsäck går det bra. Barnen får ta med sig rattkälke/pulka om dom vill, vi kommer att ta med stjärtlappar/madrasser från skolan. Hjälmtvång!! (cykelhjälm, skridskohjälm, slalomhjälm etc) hjälmar finns att låna för de som ej har. Ryggskydd kan vara bra att ha om ni råkar ha. Skoldagen slutar som vanligt 12.30. Fritids håller öppet efter skoldagens slut som vanligt.

Dock går bussarna hem lite tidigare än vanligt. Första turerna går från skolan ca.14.30. Vi meddelar berörda mer exakta tider. 

Fredag: PÅSKLOV, fritids och skola stängt!


Påsklov v.16


Fritte informerar: Fingervirkning är MYCKET populärt. Vi försöker slå rekord. Just nu räcker vår gemensamma virkning ett och ett halvt varv runt skolan invändigt.

Nästa vecka: (15)

Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema påsk.


                                                  Trevlig helg!


                  Veckans citat:”Du kan mer än du tror-glöm inte det”


                                            Anna, Viktoria & Isak



Veckobrev vecka 13                             Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven C c för oss. Den är lite klurig. År:f har arbetat med bokstavsarbeten både skriftligt och ljudenligt. År:1 med bokstavsjobb och ord, både skriftligt och ljudenligt. År:2 med läs och skrivuppgifter tillhörande bokstaven. Meningar med rätt meningsbyggnad , stor bokstav och punkt. År:3 har arbetat med att skriva berättelser utifrån berättelseplanering. Berättelserna ska innehålla minst två huvudpersoner, en plats där handlingen utspelar sig, en händelse och ett avslut som knyter ihop berättelsen. Samtliga som skriver berättelser får sedan läsa upp sina berättelser i klassen. En naturlig del i muntlig framställning. 


I Ma har år 1-3 arbetat med multiplikation, tabell 2, 4 och 10 praktiskt utomhus. År:F har arbetat med begreppet minst. Vi har som brukligt varvat teori och arbete i bok.


I So/No har vi fortsatt att arbeta med påsken. Grupparbeten om den kristna påsken. 


Nationella proven för år:3 är inställda pga coronaviruset, ett beslut som skolverket tagit. Ni kommer att få hemskickat en sammanställning över de prov som är gjorda.


Vi vill tacka för fin respons ang mailadress med tanke på corona. Vi har förberett barnen för hemmastudier vid en eventuell skolstängning, vilket i dagsläget inte är aktuellt. Barnen har egna mappar där skolarbete med tillhörande arbetsschema finns färdigt. Om denna situation med hemmastudier skulle uppstå, kommer vi att hålla daglig kontakt med Er vårdnadshavare via telefon och mail. Detta för att på bästa möjliga sätt vara ett stöd för er föräldrar när de gäller barnens hemmastudier. Vi vill påminna er om att Distansundervisning inte är lov - utan skola, därav gäller skolplikten. Denna innefattar för eleven att vara tillgänglig enligt de tider som respektive lärare har informerat om samt att ta del av, göra och lämna in uppgifter enligt instruktioner, inom utsatt tid,  i enlighet med de instruktioner som ni tar del av varje morgon, via mail. Vi kommer i största mån att försöka hålla undervisning i samtliga ämnen, så gott det är möjligt, för att eleverna ska få de undervisningstimmar som de har rätt till och för att de inte i efterhand ska behöva ta igen dessa, vilket kan ställa till problem, framledes. Våra intentioner är att uppgifter har tydliga instruktioner och är hanterbara för varje elev, oavsett årskurs och ålder


Påsklov v.16, fritids är öppet för de barn som har anmält behov.


Nästa vecka: (14)

Måndag: Sv-och mattejobb

Tisdag: Tema påsken

Onsdag: Tema påsken. Idrott, skidor

Torsdag: Musik med Bea. Tema påsken

Fredag: Idrott, skidor


Fritte informerar: Uteaktiviteter i det härliga vårvädret. Vattenrännor har byggts och stjärtlapps har åkts. Målning i snö och is har också varit en utav aktiviteterna.

Nästa vecka: (14)

Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema påsk.

                                                 Trevlig helg!



Veckobrev vecka 12                          Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven Å å för oss. År:f har arbetat med bokstavsarbeten både skriftligt och ljudenligt. År:1 med bokstavsjobb och ord, både skriftligt och ljudenligt. År:2 med läs och skrivuppgifter tillhörande bokstaven. Meningar med rätt meningsbyggnad , stor bokstav och punkt. År:3 har arbetat med att skriva berättelser utifrån berättelseplanering. Berättelserna ska innehålla minst två huvudpersoner, en plats där handlingen utspelar sig, en händelse och ett avslut som knyter ihop berättelsen. Samtliga som skriver berättelser får sedan läsa upp sina berättelser i klassen. En naturlig del i muntlig framställning. 

År:3 har arbetat med att läsa mellan raderna.


I So/No har vi fortsatt arbeta med tema påsk. Områdena vi har arbetat med är sådant som eleverna både visste och ville veta mer om. Påsken inom olika religioner, påskens olika traditioner etc.


Ma, År:f har arbetat med att storlekar, se skillnader. År:1-3 har övat klockan 5 i halv och 5 över halv. Tio i och tio över.  Vi har varvat föreläsningar och arbete i bok.  År:1 har även arbetat med utmaningar, lästal. År:2-3 har arbetat med multiplikation.


Idrott, skidpoäng räknas och vi har ena skidspetsen i Medelpad.


År:3 har haft nationella prov.


Språkord: skidspår-ladut-ski trails


Vi tackar Vilda för fina praodagar hos oss!


Nästa vecka: (13)

Måndag: Sv- och mattejobb

Tisdag: Tema påsk

Onsdag: Tema påsk. Idrott, skidor

Torsdag: Tema påsk. Musik med Bea.

Fredag: Idrott, skidor


Fritte informerar: Utelek i det fina vädret. Mycket skidåkning så poäng till protokollet har fyllts på. Heja heja. 


Nästa vecka: (13) 

Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema påsk.



                                             Trevlig helg!


              Veckans citat: ”Du kan mer än du tror, glöm aldrig det”


                             Anna, Viktoria, Isak och Vilda


Veckobrev vecka 11                               Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven Ö ö för oss. Är det en konsonant eller en vokal? År:f ha arbetat med bokstavsarbeten både skriftligt och ljudenligt. År:1 med bokstavsjobb och ord, både skriftligt och ljudenligt. År:2 med läs och skrivuppgifter tillhörande bokstaven. Meningar med rätt meningsbyggnad , stor bokstav och punkt. År:3 har arbetat med att skriva berättelser utifrån berättelseplanering. Berättelserna ska innehålla minst två huvudpersoner, en plats där handlingen utspelar sig, en händelse och ett avslut som knyter ihop berättelsen. Samtliga som skriver berättelser får sedan läsa upp sina berättelser i klassen. En naturlig del i muntlig framställning. 

År:F har arbetat med lera under veckan med bokstaven Ö ö.


I Ma har år:F arbetat med längder, jämfört olika längder. År:1-3 har arbetat med klockan som föreläsning och praktiskt. År:2-3 har haft multiplikation och division. 


År:3 har haft nationella prov i svenska.


Veckans språkord: march-mars-maaliskuu


Vi har haft uppstart av ett nytt temaområde, påsken. Vi kommer att ämnesintegrera

 so/no, bild, musik, svenska, matematik och hk i detta tema. 


Idrott, skidåkningen går framåt. Vi har övat diagonalteknik och åkning i backe. Balansträning och koordination. Poäng har omvandlats till mil. Kartkunskap har vi studerat och vi befinner oss i Härnösand. Bra jobbat!


Skolläkaren finns på Svarträvens skola i Övertorneå 2/4-20. Vill ni komma i kontakt med skolläkaren ring på 073-0634642. Boka senast 30/3-20.


Vi tackar Daniel för en fin praovecka hos oss.


Nästa vecka: (12)

Måndag: sv- och mattejobb

Tisdag: Tema påsken

Onsdag: Tema påsken.  Idrott, skidor

Torsdag: Tema påsken. Musik med Bea.

Fredag: Idrott, skidor


Fritte informerar: Vi har fingervirkat och pysslat. Ute har vi lekt i den lekvänliga snön och skapat och byggt olika saker. 


Nästa vecka: (12)

Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema påsken.


Trevlig helg!

Veckans citat:”Din tro på något formar dina tankar, dina tankar formar dina ord”

Anna, Viktoria, Isak & Daniel



Veckobrev vecka 9                            Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven U u för oss. Är det en konsonant eller en vokal? År:f ha arbetat med bokstavsarbeten både skriftligt och ljudenligt. År:1 med bokstavsjobb och ord, både skriftligt och ljudenligt. År:2 med läs och skrivuppgifter tillhörande bokstaven. Meningar med rätt meningsbyggnad , stor bokstav och punkt. År:3 har arbetat med att skriva berättelser utifrån berättelseplanering. Berättelserna ska innehålla minst två huvudpersoner, en plats där handlingen utspelar sig, en händelse och ett avslut som knyter ihop berättelsen. Samtliga som skriver berättelser får sedan läsa upp sina berättelser i klassen. En naturlig del i muntlig framställning. 


I Ma har vi varvat teori med praktik. Vi har haft dansmatte, ”talkamrater”. Föreläsningar, ”klockan, tio i & tio över” och arbete i bok.  År: F har arbetat med geometriska former.


I So/No har vi avslutat tema vinter med grupparbeten om bl.a. fjällräven. Efter sportlovet har vi uppstart av nästa temaperiod, påsk. 


På idrotten har vi åkt skidor och skridskor. Poängen räknas och ett nytt landskap har vi tagit oss in i nu, Ångermanland. Detta sätt att arbeta på ger eleverna förutom idrott, även geografi- kartkunskap och väderstreck. I matematik avstånd och omvandling av måttenheter, meter- kilometer och mil. I svenska läsa och skriva. Integrering när den är som bäst.


Veckans språkord: blåsigt-windy-tuulinen


Vecka 11:

Måndag: Sv- och mattejobb

Tisdag: Uppstart tema påsken. Skolsköterskan finns på skolan.

Onsdag: Idrott skidor/skridskor. Tema påsken.

Torsdag: Musik med Bea. Tema påsken.

Fredag: Idrott skidor/skridskor.


Fritte informerar:Vi har sytt kuddar under veckan till avslappningen vi börjat med i skolan. Ute har vi aktiverat oss med olika aktiviteter, skidor, skridskor och lek. Nästa vecka fritids öppet för de barn som anmält behov. 


Vecka 11:

Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Tema påsk. Läxhjälpen.


                   Trevligt SPORTLOV ses vecka 11 på måndag!


Veckans citat: ”Underbart att komma ut i naturen, blir som ett gift när man väl börjat”


                                         Anna, Viktoria & Isak


Veckobrev vecka 8                               Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven Ä ä för oss. Är det en konsonant eller en vokal? År:f ha arbetat med bokstavsarbeten både skriftligt och ljudenligt. År:1 med bokstavsjobb och ord, både skriftligt och ljudenligt. År:2 med läs och skrivuppgifter tillhörande bokstaven. Meningar med rätt meningsbyggnad , stor bokstav och punkt. År:3 har arbetat med att skriva berättelser utifrån berättelseplanering. Berättelserna ska innehålla minst två huvudpersoner, en plats där handlingen utspelar sig, en händelse och ett avslut som knyter ihop berättelsen. Samtliga som skriver berättelser får sedan läsa upp sina berättelser i klassen. En naturlig del i muntlig framställning. 


I So/No har vi arbetat med att skriva berättelser till tema vinter. Berättelserna bygger på det barnen lärt sig under temat. 


Nästa vecka ska vi återinföra avslappning med barnen. Vi schemalägger detta en dag i veckan.


I Ma har vi arbetat med klockan och uppställning. År:F har arbetat med former.


Veckans språkord: sol-aurinko-sun


Skidpoängen har räknats och omvandlats till mil, vi har kommit till Västerbotten och Umeå!


SPORTLOV V.10


Nästa vecka: (9)

Måndag: Sv- och mattejobb

Tisdag: Tema vinter

Onsdag: Tema vinter. Idrott, skidor/skridskor

Torsdag: Tema vinter. Musik med Bea.

Fredag: Idrott, skidor/skridskor


Fritte informerar: Vi har spelat pingis, pysslat, snickrat och sett film. Ute har vi åkt skidor, skridskor och lekt. I onsdags kokade vi gröt till mellanmål, det smakade gott. Samma dag lånade vi barn till skolan för mattebingo. 


Nästa vecka: (9)

Måndag-Torsdag: Inne- och utekativiteter. Läxhjälpen. Tema vinter-textilslöjd, sy kuddar.


                                                 Trevlig helg!

               Veckans citat:”Tacksamhet och kärlek är nyckeln till glädje”

                                           Anna, Viktoria & Isak 







Veckobrev vecka 7                               Hej!


I So/No har år: F-3 arbetat med djurspår, räv, älg och skogsharen som exempel. Barnen har fått skriva och måla spåren. 


I onsdags var vi på teater i Övertorneå, som handlade om genus.


Idrott, Skidpoängen går framåt, vi har tagit oss vidare till Piteå nu, bra åkt!


I Ma har år: F arbetat med antal. År:1-3 har haft föreläsningar om klockan, analog och digitaltid. Vi har även haft föreläsning om uppställning, subtraktion med växling över noll. År:3 har även haft mattebingo inom addition.


Veckans språkord: teater-teatteri-theater


Idag fredag har vi erbjudit skidor/skridskor och ”alla hjärtans dag pyssel”.


Påminner om sportlov v.10


Nästa vecka: (8)

Måndag: Sv- och mattejobb. 

Tisdag: Tema vinter. 

Onsdag: Tema vinter. Idrott, skidor/skidor

Torsdag: Musik med Bea. Tema vinter.

Fredag: Idrott, skidor/skridskor


Fritids: Vi har erbjudit att måla med kottar för några som önskat det. Ute har vi åkt skidor, stjärtlapp, skridskor & lekt lekar. Meddela om Ni är i behov av fritidsplats under vecka 10, för bemanningen och luncher.


Nästa vecka: (8)

Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Tema vinter. Läxhjälpen.


                                                Trevlig helg!


                Veckans citat: ”Titta framår inte bakåt, för då trillar man”


                                        Anna, Viktoria & Isak




Veckobrev vecka 6                             Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven O o för oss. Är det en konsonant eller en vokal? År:f ha arbetat med bokstavsarbeten både skriftligt och ljudenligt. År:1 med bokstavsjobb och ord, både skriftligt och ljudenligt. År:2 med läs och skrivuppgifter tillhörande bokstaven. Meningar med rätt meningsbyggnad , stor bokstav och punkt. År:3 har arbetat med att skriva berättelser utifrån berättelseplanering. Berättelserna ska innehålla minst två huvudpersoner, en plats där handlingen utspelar sig, en händelse och ett avslut som knyter ihop berättelsen. Samtliga som skriver berättelser får sedan läsa upp sina berättelser i klassen. En naturlig del i muntlig framställning. 


I So/No har vi haft grupparbeten. Vi har arbetat med olika djur i vår närmiljö, hur deras leverne ser ut under vinterhalvåret. Vi har sett en faktafilm som handlade om djurspår i naturen. Intressanta redovisningar med samtal efteråt, mycket bra jobbat!


Veckans språkord: februari-february-helmikuu


I Ma har vi arbetat med klockan, både praktiskt och teoretiskt. Halvtimme och kvartar. Film om kvartar har vi även sett. År:F har arbetat med geometriska figurer.


Idag fredag har vi haft 100-fest. Vi har uppmärksammat talet 100 på olika sätt. Barnen möttes på morgonen av 100 ballonger som var upphängda i taket i klassrummet. En ballong för varje avverkad skoldag. Popcorn smakade gott som tilltugg under vår festliga dag.


 Vi tackar Eva-Mai för en fin praovecka hos oss i F-3 och på fritids.


SPORTLOV v.10


Nästa vecka: (7)

Måndag: LOV från skolan. Fritids öppet för de barn som anmält behov.

Tisdag: Tema vinter

Onsdag: Vi åker på en teater till Folkets Hus i Övertorneå ca.9.30. 

Torsdag: Tema vinter. Musik med Bea.

Fredag: Idrott, skidor/skridskor


Fritids informerar: Under veckan hat vi erbjudit fingervirkning för de som önskat. Många gemensamma metrar av fingervirkade ormar.


Nästa vecka: (7)

Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Tema vinter. Läxhjälpen.


                                                  Trevlig helg!


            Veckans citat: ”Glädje växer bra där man planterar det”


                                 Anna, Viktoria, Isak & Eva-Mai


Veckobrev vecka 5                            Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven H h för oss. Är det en konsonant eller en vokal? År:f ha arbetat med bokstavsarbeten både skriftligt och ljudenligt. År:1 med bokstavsjobb och ord, både skriftligt och ljudenligt. År:2 med läs och skrivuppgifter tillhörande bokstaven. Meningar med rätt meningsbyggnad , stor bokstav och punkt. År:3 har arbetat med att skriva berättelser utifrån berättelseplanering. Berättelserna ska innehålla minst två huvudpersoner, en plats där handlingen utspelar sig, en händelse och ett avslut som knyter ihop berättelsen. Samtliga som skriver berättelser får sedan läsa upp sina berättelser i klassen. En naturlig del i muntlig framställning. 


Under våra blockpass, So/No i temat vinter har skapandet av vinterlandskapen fortsatt. Vi har börjat att skriva berättelser till landskapen. En film om skogen har vi sett och haft intressanta samtal om skogens betydelse för miljön och oss individer. 


Veckans språkord: skiing-suksi-skidåkning


I Ma har år:1-3 haft föreläsning om avrundning. Vi kom fram till att siffran fem är en liten luring med storhetsvansinne som alltid blir till ett högre tiotal vid avrundning. Vi har arbetat teoretiskt och praktiskt med volym. Mätt hur många deciliter det går på en liter? Sett en film om volym och arbetat i bok. År:F har arbetat med mönster.


Vecka 7 på måndag 10/2 har eleverna LOV från skolan. Fritids öppet för de barn som har behov av fritids.


Nästa vecka: (6)

Måndag: Sv- och mattejobb

Tisdag: Tema vinter, grupparbeten och praktiskt arbete.

Onsdag: Tema vinter. Idrott, skidor/skridskor

Torsdag: Tema vinter. Musik med Bea

Fredag: 100 fest!! Ingen idrott.


Fritids informerar: Inne har vi skapat snölyktor av sockerbitar och pyssel med paljetter. I onsdags hade barnen en pizzeria i lilla köksdelen. Ute har vi lekt, bl.a. under hökens vingar kom, åkt skidor och skridskor. 


Nästa vecka: (6)

Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema vinter.


Trevlig helg!

Veckans citat: ”Viktigaste personen att göra lycklig är Dig själv”

Anna, Viktoria & Isak 





                                                          

 


Veckobrev vecka 4                             Hej!


I Sv har granen bokstaven F f för oss. Är det en konsonant eller en vokal? År:f ha arbetat med bokstavsarbeten både skriftligt och ljudenligt. År:1 med bokstavsjobb och ord, både skriftligt och ljudenligt. År:2 med läs och skrivuppgifter tillhörande bokstaven. Meningar med rätt meningsbyggnad , stor bokstav och punkt. År:3 har arbetat med att skriva berättelser utifrån berättelseplanering. Berättelserna ska innehålla minst två huvudpersoner, en plats där handlingen utspelar sig, en händelse och ett avslut som knyter ihop berättelsen. Samtliga som skriver berättelser får sedan läsa upp sina berättelser i klassen. En naturlig del i muntlig framställning. 


I So/No har eleverna börjat skapa ett eget vinterlandskap. Först har en skiss gjorts med bild och text. Därefter har själva skapande startat. Faktafilm om vintern har vi sett och haft intressanta diskussioner om ämnet efteråt. 


I Ma har år:F-3 arbetat praktiskt och teoretiskt. Vinterlandskapen krävde mätning, omkrets och area. År:1-3 har haft föreläsning via nätet om division. 


Under idrotten har vi åkt skidor och skridskor. Vi har övat på tekniken i klassisk skidåkning med och utan stavar. Poäng har räknats och vi har tagit oss till Råneå. Startpunkten är skolan. 


På musiken har vi övat sånger om vintern som handlade om olika vintersporter. Valle har vi dansat och sjungit till via smartboarden.


Veckans språkord: lumi-snö-snow



Nästa vecka: (5)

Måndag: Sv- och mattejobb

Tisdag: Tema vinter. Vi fortsätter med vinterlandskapen. Skolsköterskan är på plats.

Onsdag: Tema vinter. Skidor/Skridskor

Torsdag: Tema vinter. Musik med Bea

Fredag: Skidor/Skridskor


Fritids informerar: Vi har arbetat med tema vinter, snölyktor har färdigställts. Ute har vi åkt skidor och skridskor. Memory har spelats under veckan och legobyggen av olika slag.

Nästa vecka: (5) Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Tema vinter. Läxhjälpen.


Trevlig helg!


Veckans citat: ”Du kan aldrig få för mycket vinter på vintern”


Anna, Viktoria, Isak & Kristina



Veckobrev vecka 3                               Hej!


I Sv har granen presenterat bokstav I i för oss. Är det en konsonant eller en vokal? År:f ha arbetat med bokstavsarbeten både skriftligt och ljudenligt. År:1 med bokstavsjobb och ord, både skriftligt och ljudenligt. År:2 med läs och skrivuppgifter tillhörande bokstaven. Meningar med rätt meningsbyggnad , stor bokstav och punkt. År:3 har arbetat med att skriva berättelser utifrån berättelseplanering. Berättelserna ska innehålla minst två huvudpersoner, en plats där handlingen utspelar sig, en händelse och ett avslut som knyter ihop berättelsen. Samtliga som skriver berättelser får sedan läsa upp sina berättelser i klassen. En naturlig del i muntlig framställning. 


I matematik har år:F arbetat med ramsräkning. År:1-3 har tagit del av en föreläsning via smartboarden, större än-mindre än. Vi har varvat teori och praktik.


I So/No har vi haft uppstart för vårt nya tema ”Vinter”. Den här veckan har vi studerat snö med lappar. Vad finns i snön? Mängd och volym, skillnad på torr och smält snö?


Idrotten, vi har en fin teknikbana på skolområdet och isplan intill varandra. Därav får eleverna välja vad de önskar idrotta med under våra idrottspass.

Vi har börjat bokföra skid- och skridskopoäng. Allt det barnen åker hemma får självklart bokföras i vårt protokoll. Detta gör vi gemensamt och den totala slutsumman räknas ihop för att sedan omvandlas till meter, kilometer och kanske mil. På kartan kan vi sedan se och följa vår skidresa söderut. 

500 meter med skidor = 1 poäng

5 minuter på skridskor = 1 poäng


Veckans språkord, januari-january-tammikuu


Det går huvudlöss, kolla igenom era barn.


År:1-3 kommer från och med denna vecka att få med sig en loggbok hem varje fredag. Denna ska tas tillbaka på måndagar nästkommande vecka. Skriv under med er initial på sidan.


Nästa vecka: (4)

Måndag: Sv- och mattejobb

Tisdag: Tema vinter

Onsdag: Skidor/Skridskor. Tema vinter

Torsdag: Musik med Bea. Tema vinter

Fredag: Skidor/Skridskor


Fritids informerar: Under veckan hart vi arbetat med tema vinter, vi har erbjudit barnen att tillverka ljuslyktor. Ute har vi åkt skidor, skridskor och lekt i snöhögarna. Vi har möblerat om lite på fritids, för att skapa ännu mera arbetsro.

Viktoria är på utbildning nästa vecka 22/1-24/1, Kristina Lindahl vikarierar henne.


Nästa vecka: (4) Måndag-Torsdag: Inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema vinter.


                                                  Trevlig helg!





Veckobrev vecka 2 Hej!


Varmt Välkomna tillbaka till vårterminen 2020. Ett nytt tiotal får vi nu skriva in.


Vi hälsar Nelly välkommen till oss i F-3. Vi är nu 22 stycken i år: F-3, kul!


Vi kommer att starta upp ett nytt arbetsområde nästa vecka, tema vinter. Vi kommer att ämnesintegrera dessa ämnen:


  • Bild: Plana och formbara material. Historiska och samtida bilder.

*So/No: Vattnets olika former. Slumpmässiga händelser i experiment. Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Enkla näringskedjor i vår närmiljö. Människans upplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft med hjälp av olika sinnen.

Svenska:

  • Informationssökning i böcker och tidsskrifter.
  • Texter som kombinerar ord och bild, tex film.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
  • Handstil och skriva på dator.
  • Att lyssna och återberätta olika samtalssituationer.
  • Beskrivande och förklarande texter, tex faktatexter för barn.
  • Musik: Olika instrument från grupperna blås, slag, sträng och tangentinstrument.Enkla former av musikskapande.
  • Idrott: Ord och begrepp för och samtal om upplevelser av lek, hälsa, natur- och utevistelser. Lekar och rörelser i natur- och utemiljö.


Vi har en ny medarbetare på skolan, Mariann Sirkka-Lahti. Marianne är legitimerad grundskollärare.


En nyhet för år:F när det gäller "Veckans hemliga” läxa är att det under vårterminen kommer att vara "Veckans ramsa”. Den övar barnen på hemma och sedan har vi en gemensam framställning i skolan i slutet på veckan.


Nästa vecka: (3)

Måndag: Sv- och mattejobb.

Tisdag: Tema vinter

Onsdag: Tema vinter. Idrott-Skidor/Skridskor-barnen får välja vad de vill göra.

Torsdag: Musik med Bea.Tema vinter.

Fredag: Idrott-Skidor/Skridskor-barnen får välja vad de vill göra.


Fritids informerar: Under den här veckan har vi pysslat, bland annat spindlar och glasskålar. Ute har vi aktiverat oss i snön på olika sätt.

Nästa vecka: (3)

Måndag-Torsdag: Inne- och utekativiteter inom tema vintern. Vi tillverkar ljusslyktor med de barn som önskar under veckan. Läxhjälpen erbjuds som vanligt dagligen.

Varje dag erbjuds barnen att hjälpa till att förbereda, tillaga och ta undan mellanmålet.


Trevlig helg!    Veckans citat: ”Omtanke är den bästa av tankarna”



Veckobrev vecka 50                               Hej!


Julfest torsdagen den 19/12-19 kl.18.00. Eleverna börjar skoldagen kl.15.00. Som vanligt äter vi julgröt till middag. Vi i år:F-3 börjar julfesten utomhus på trappan in till matsalen med ett sångframträdande. Därefter fortsätter julfesten i gympasalen. Som vanligt är det ingen skolskjuts hem efter julfesten. Fritids är öppet som vanligt denna dag, meddela om ni har behov av fritidsplats. Busstider enligt följande till julfesten: 


Stora Bussen:

14.10 Övertorneå

14.15 Turovaara

14.30 Armasjärvi

14.45 Luppio

15.00 Skolan


Lilla Bussen: (Per)

13.00 Niskanpää


14.30 Kukkola

14.35 Karungi

14.45 Korpikylä

14.50 Risudden

15.00 Skolan


15.10 Bäckesta


Nästa vecka: (51)

Måndag: Julstök/Pyssel

Tisdag: Julstök/Pyssel

Onsdag: Julstök/Pyssel

Torsdag: Julfest, läs ovan.

Fredag: JULLOV


Nästa vecka fritids:(51)

Måndag: Inne- och uteaktiviteter

Tisdag: Inne- och uteaktiviteter

Onsdag: Inne- och uteaktiviteter

Torsdag:Inne- och uteaktiviteter

Fredag: Fritids öppet för de barn som anmält behov.


Skolstart för eleverna torsdagen den 9 januari kl.8.30, vanlig skoldag.


Nu vill vi att tacka Er barn och föräldrar för en fin termin och önska Er alla en

 God Jul och ett Gott Nytt År! 

Anna, Viktoria & Isak    

Hietaniemi Friskola

Skolbacken 20

957 95 HEDENÄSET

Telefon: 070-586 19 28

E-post: rektor@hfskola.com