Veckobrev F - 3

Veckobrev F - 3

Vecka 21, förskoleklass

Hej!


I svenska har vi repeterat bokstäver, övat på att läsa korta ord och haft högläsning under morgonsamlingen. Eleverna har även skrivit i loggboken om veckans händelser.


I matte har eleverna fått arbeta med att mäta samt repeterat på addition och subtraktion. 


I So/No har vi arbetat med cykeln och repeterat det vi arbetat med hittills, inför cykelns dag. 


Idrott, eleverna i åk F-3 har spelat brännboll under veckans idrottslektion. 


Vi uppmärksammade cykelns dag under torsdagen 25/5. Eleverna fick ta del av en hel del aktiviteter på skolgården och vi hade även besök av kommunens politiker.


Kort information om kommande veckor:

Vecka 23: 

Måndag 5/6 är det lovdag från skolan, fritids har öppet för de barn som anmält behov. 

Tisdag 6/6 har både skola och fritids stängt då det är Sveriges nationaldag.


Vecka 24: 

Onsdag 14/6 skolexamen på morgonen traditionsenligt på skolgården om vädret tillåter. Mer information kommer närmare. 


Nästa vecka, skola (v. 22):

Måndag: svenska, matte

Tisdag: tema sommar

Onsdag: idrott, tema sommar

Torsdag: musik, svenska, matte

Fredag: fritids/idrott


Fritids informerar: Denna vecka har vi erbjudit läxhjälpen, skapande, spel och bygg inomhus. Uteaktiviteter, ex. brännboll, fotboll och lek i Trollskogen har varit väldigt populärt. 


Nästa vecka, fritids (v. 22):

Måndag-fredag: läxhjälpen, inne- och uteaktiviteter.


”Glädje växer ofta där man planterat det!"


Trevlig helg!

Önskar Jenna



Veckobrev vecka 21                       Hej!


I  sv, so/no och bild har vi fortsatt med temat ” Trafiksäkra samhällen” och arbetat med  ”Min dröm cykel”. Vi började arbetet med att se en faktafilm om cykla och säkerhet. Efter det fick barnen rita och måla en dröm cykel och därefter skriva en faktatext. Faktatexten fick de sedan redovisa muntligt för klassen. 


Idrott, vi har spelat brännboll i onsdags och i fredags. 


Musik, vi har övat examenssångerna. Tänk att vi redan är där, läsåret har gått jättefort. Men så är det när man har roligt. 


I torsdags hade vi ”Cykelns dag” med besök av kommunalrådet och Johanna Huppunen. Eleverna i åk:9 hade hand om och olika aktiviteter för barnen på skolområdet. 


Vi pedagoger har målat lite nya rastaktiviteter på skolgården under u-dagen. Vi har bland annat olika balansbanor och cykelbanor. Riktigt roligt att överraska eleverna med detta efter ledigheten. 


Årsmöte den 8/6-23 kl. 17.30 på skolan. Hjärtligt välkomna hälsar styrelsen. 


Kort information om kommande veckor:

Vecka 23:

Måndagen den 5/6, lov från skolan, fritids är öppet för de som anmält behov. 

Tisdagen den 6/6, Sveriges nationaldag stängt på skola och fritids. 


Vecka 24:

Onsdagen den 14/6, skolexamen på morgonen traditionsenligt på skolgården om vädret tillåter. Mer information kommer närmare. 


Skolan vecka 22:

Måndag: Svenska och matteuppgifter

Tisdag: Tema ”Sommar” So/No. 

Onsdag: Utegympa. Tema ”Sommar” So/No

Torsdag: Musik. Tema ”Sommar” So/No.

Fredag: Utegympa


Fritids informerar: Den här veckan har vi erbjudit olika uteaktiviteter som brännboll, fotboll, King och hopprep. Inne har vi erbjudit skapande, läxhjälpen och bygglek. I måndags arbetade vi med skapande utomhus. 


Fritids vecka 22:

Måndag-Fredag: inne och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema sommar. 


Trevlig helg!

Veckans citat: ” Ge mig lite ljus och värme och jag slår ut i blom ”

Anna & Viktoria





Veckobrev vecka 20                         Hej!


I Sv har vi skrivit berättelser som är kopplade till vårt tema våren och trafiksäkra samhällen. Barnen har även fått illustrera bilder till berättelserna. Slutligen har barnen läst upp sina berättelser i klassen. Vi har satt upp alla berättelser i solans entre. 


I Ma har har vi arbetat både teoretiskt och praktiskt. I måndags såg vi en mattefilm, därefter fortsatte vi lektionen utomhus där eleverna arbetade praktiskt i grupper. Ur Lgr22 arbetade vi med detta:

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
  • De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer. 


I So/No har vi fortsatt att bygga våra trafiksäkra samhällen. Det är intressant att ta del av barnens tankar och reflektioner under byggprocessen. Färdigställandet av dessa samhällen med tillhörande faktatext ska vara vecka 21. Vi kommer att ställa ut alla samhällen i klassrummet för beskådning under torsdag vecka 21. 


Imorgon onsdag 17/5  åker vi till Luleå och Teknikens Hus. Platserna i bussen har vi lottat under dagen och väskan är packad med ”måste saker”. Påminner om att barnen endast behöver ha med sig ett extra ombyte, allt annat bjuder skolan på. Vi är startklara!


Torsdagen den 25/5 uppmärksammar vi cykelns dag med olika aktiviteter utomhus. Vi får besök av kommunalrådet och politiker under dagen. Barnen  behöver inte ta med sig cyklar denna dag, aktiviteterna är förankrade i Lgr22 och anpassade till både med och utan cyklar. Lågstadiet kommer att arbeta sig igenom alla stationer utan cyklar. 

Vi har påbörjat arbetet med att se filmer om trafiksäkerhet, arbetat med enskilda skriv- och målaruppgifter. Arbetat praktiskt gruppvis med temat trafiksäkra samhällen.


Skolan vecka 21:

Måndag: Eleverna har lovdag från skolan, fritids är öppet för de barn som anmält behov. Lärarna har u-dag.

Tisdag: Tema våren-trafiksäkra samhällen. 

Onsdag: Utegympa åk:1-3. Tema våren-trafiksäkra samhällen.

Torsdag: Musik. Tema våren-trafiksäkra samhällen. Cykelns dag. 

Fredag: Utegympa åk:1-3.


Fritids informerar: Ute har vi aktiverat oss med minigolf, fotboll, cykling och lekar. Stora fotbollsmålen har fått nya nät på plats, så många barn har spelat fotboll. På torsdag 18/5 är det stängt på fritids, på fredag den 19/5 har vi öppet för de barn som har anmält behov. Vecka 21,måndagen den 22/5 är det lovdag från skolan. vi har öppet för de barn som har anmält behov.


Fritids vecka 21:

Måndag-Fredag: inne och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema våren-samhälle.


Trevlig fortsatt vecka och helg!

Veckans citat: ” Undrar vem jag skulle kunna göra glad idag”

Anna & Viktoria 


Veckobrev vecka 19                  Hej i vårvärmen!



I Sv har granen presenterat bokstaven J j för oss. Åk:1 har arbetat med att forma bokstaven, lyssna till högläsning, öva på bokstavens ljud, skriva ord som innehåller veckans bokstav och måla. År:2 har lyssnat till högläsning, läst en faktatext och skrivit en berättelse. 

Åk:3 har fått välja att skriva berättelser eller faktatexter. 


I So/No har vi haft uppstår tar tema samhälle. I detta tema kommer vi att ämnesintegrera so/no, matematik, idrott, svenska och bild. 

Vi har sett film om trafiksäkerhet, haft samtal kring hur man ska uppträda i trafiken på ett säkert sätt. Vikten av att bära cykelhjälm, den kan rädda liv. 

Vi har börjat att arbeta praktiskt med att skapa trafiksäkra samhällen. När skapandet är klart, ska barnen skriva faktatexter. Detta arbeta kommer att pågå fram till månadens slut. 


Idrott, badet blev dessvärre inställt med kort varsel då kommunen informerade att det är maskinhaveri. Vi valde tillsammans med barnen att spela fotboll, då det var barnens önskan. 


På onsdag den 17/5-23 åker vi vi som bekant till Luleå och Teknikens Hus. Vi åker med buss från skolan ca.08.30 och är åter på skolan ca. 15.00. Barnen behöver inte ta med sig något annat mer än ett extra ombyte, resten bjuder skolan på.


Påminner om dessa datum:

Vecka 20, torsdagen den 18/5-23 är det Kristi Himmelsfärdsdag, stängt på skolan och fritids. 

Fredagen den 19/5-23 är det lov från skolan, fritids är öppet för de barn som anmält behov. 


Vecka 21, måndagen den 22/5-23 har vi u-dag och eleverna lov från skolan. I vanlig ordning är fritids öppet för de barn som anmält behov. 


Skolan vecka 20:

Måndag: Svenska och mattejobb

Tisdag: Tema samhälle

Onsdag: Skolresa till Luleå

Torsdag: Kristi Himmelfärdsdag, stängt på skolan och fritids

Fredag: Lov från skolan, fritids är öppet för de barn som har anmält behov. 


Fritids informerar: Vi har firat fritidshemmens dag! Mysfrukost, brännbollsspel och varmkorv med bröd till mellis. Fritids pyntat med ballonger och serpentiner. Ute har det varit mycket fotboll, gräsplan börjar smått tina fram. Läxhjälpen är som alltid nyttjad av samtliga barn. 


Fritids vecka 20: Måndag-Fredag: inne och uteaktiviteter. Torsdag 18/5, stängt på fritids. Vi kommer att arbeta med temat ”vår-samhälle” under majmånad. 


Trevlig helg!

Veckans citat: ” Glädjeskutt är min favoritrörelse ”

Anna & Viktoria


Vecka 19, förskoleklass

Hej!


I svenska har vi arbetat med våran sista bokstav, bokstaven Öö samt repeterat alla bokstäver. Vi har även fortsatt med de enskilda lässtunden, samt högläsning i samband med samlingen. 


I matte har vi fortsatt arbetat med problemlösning. Då får eleverna arbeta med alla de räknesätten som vi arbetat med under läsåret och samtidigt fått öva på att arbeta skriftligt och muntligt, men även öva på huvudräkning. 


I So/No har vi börjat arbeta med samhället. Eleverna i förskoleklassen har även fortsatt arbeta med cykeln samt börjat bygga en liten modell av skolgården.


Idrott, tyvärr blev badet inställt denna vecka pga maskinhaveri i simhallen. Då önskade eleverna fotboll till veckans idrottslektion. 

 

Musik med Viking under torsdagen!


Påminner att nästa vecka, vecka 20 onsdag 17/5 åker vi till Teknikens hus! Vi åker från skolan 8.30 och är tillbaka ca. 15.00. Barnen behöver endast ta med sig ombyte. 

Påminner även om att skolan och fritids har stängt vecka 20 på torsdag 18/5 då det är Kristi himmelsfärdsdag. På fredag 19/5 har skolan stängt, fritids öppet för de som anmält behov. 

Vecka 21, måndag 22/5, har vi lärare u-dag, eleverna har ledigt från skolan. Men även då har fritids öppet för de som anmält behov. 


Under onsdagen fick vi i åk F en inbjudan till en teater på meänkieli tillsammans med förskolan. Tack för inbjudan, vilken rolig teater det var! :)

 

Nästa vecka, skola (v. 20):

Måndag: matte, svenska

Tisdag: tema samhälle

Onsdag: Teknikens hus åk F-3

Torsdag: Kristi himmelsfärdsdag, stängt på skolan och fritids.

Fredag: Ledigt från skolan, fritids öppet för de som har behov. 


Fritids informerar: Denna vecka har vi firat fritidshemmets dag med ballonger, frukost, brännboll och varmkorv med bröd till mellis! Vi har även erbjudit läxhjälpen, byggande, skapande och uteaktiviteter (brännboll, fotboll, King…) under veckans gång. 


Nästa vecka, fritids (v. 20):

Måndag-onsdag: läxhjälpen, inne- och uteaktiviteter.

Torsdag: stängt

Fredag: läxhjälpen, inne- och uteaktiviteter. 


”Om man är snäll så är det lätt hänt att andra är snälla tillbaka…”

Trevlig helg!

Önskar Jenna



Veckobrev vecka 18                        Hej!


En lite kortare skolvecka men lika trevlig som alltid.


I So/No har vi arbetat med temat ”livet på en bondgård”. Vi har ämnesintegrerat följande ämnen, so/so, svenska, bild och matematik.  Vi har lärt oss mer om arbetet på en bondgård på följande sätt: via film, lyssnat till en elevledd föreläsning, grupparbeten, läst och skrivit faktatexter, redovisat inför klassen, skrivit och illustrerat egna arbeten. 


I Sv har åk:3 läst Pojken och Tigern under de gemensamma läspassen. Vi har bekantat oss med Gustav Vasa och flykten på skidor till Norge. Vasaloppets historia och dess koppling till Gustav Vasa. 

De enskilda läspassen med eleverna har fortgått som under hela terminen. 


Språkord, maj-toukokuu-may-miessemánnu


Ma, vi har börjat tillverka klockor. Detta klockarbete kommer att fortsätta under nästa vecka. Vi kommer att arbeta praktiskt med klockorna för att öva digital och analog tid. 

Samtliga klasser har sett en film om addition och subtraktion. Filmen tog upp metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning. Vi hade samtal och reflektioner kring de olika metoderna. Intressant att ta del av barnens tankar. 


Påminner om skolresan till Luleå och Teknikens Hus vecka 20, onsdagen den 17/5-23. 

Vi åker med buss från skolan ca.08.30 och är åter på skolan ca. 15.00. Barnen behöver inte ta med sig något annat mer än ett extra ombyte, resten bjuder skolan på. Vi har nedräkning!


Vecka 20, torsdagen den 18/5-23 är det Kristi Himmelfärdsdag, stängt på skolan och fritids. 

Fredagen den 19/5-23 är det lov från skolan, fritids är öppet för de barn som anmält behov. 


Vecka 21, måndagen den 22/5-23 har vi u-dag och eleverna lov från skolan. I vanlig ordning är fritids öppet som vanligt för de barn som har behov. 


Skolan vecka 19:

Måndag: Svenska och mattejobb

Tisdag: Tema ”samhälle-trafiksäkerhet” So/No

Onsdag: Bad åk:1-2. Innegympa åk:3. Tema ”samhälle-trafiksäkerhet” So/No

Torsdag: Musik. Tema ”samhälle-trafiksäkerhet” So/No

Fredag: Bad åk:3. Innegympa åk:1-2.


Fritids informerar: under veckan har vi arbetat vidare med tema våren. Vi har sett film och skapat inomhus. Utomhus har vi spelat olika bollspel och lekt i skogen. 

Fritids vecka 19:

Måndag-Fredag: inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema kamratskap-våren.


Trevlig helg!

Veckans citat: ” Det finns så många olika sätt att vara människa på, det är underbart”

Anna & Viktoria



Vecka 18, förskoleklass

Hej!


I svenska har vi arbetat med bokstäverna Åå och Ää. Vi har även repeterat de tidigare bokstäverna. Eleverna har fått skriva i loggboken i vanlig ordning, vi har haft högläsning och vi har fortsatt med de individuella lässtunderna.


I matte har vi arbetat med problemlösning, repeterat siffror och de räknesätten som vi arbetat med hittills. 


I So/No har vi arbetat med cykeln. Vi har sett en film om trafiken och cykelsäkerhet, ex. vad man måste komma ihåg när man kollar igenom sin cykel. Vi har även övat på lite trafikskyltar som är bra att kunna när man är på promenad eller på cykeltur. 


Idrott, eleverna har fortsatt övat på bröstsim under onsdagens idrottslektion. 


Musik med Viking under torsdagen! Eleverna har övat sångerna inför skolavslutningen, inte länge kvar nu… 

 

Vecka 20, onsdag 17/5, åker vi i F-3 till Teknikens hus! Dryck och mellis tar vi med från skolan så eleverna behöver inte ta med sig något att äta eller dricka. Lite ombyte kan vara bra att ha med i väskan. Vi äter lunch på Teknikens hus. Bussen går 8.30 från skolan, så var på plats gärna i god tid. Tillbaka på skolan ca. 15.00. 


Vecka 20, torsdag 18/5 är det Kristi himmelsfärdsdag. Både skola och fritids stängt. Ledigt från skolan på fredag 19/5, fritids har öppet för de som anmält behov. 

Vecka 21, måndag 22/5 har vi pedagoger utbildningsdag, så eleverna har ledigt från skolan. Fritids öppet för de som anmält behov.

 

Nästa vecka, skola (v. 19):

Måndag: matte, svenska

Tisdag: so/no

Onsdag: bad för åk f-2, so/no

Torsdag: musik, matte, svenska

Fredag: innegympa för åk f-2


Fritids informerar: Denna vecka har vi erbjudit läxhjälpen, skapande, bygg, utelekar. 


Nästa vecka, fritids (v. 19):

Måndag-fredag: Läxhjälpen, inne- och uteaktiviteter.


“För att klättra högt, måste du börja lågt.”


Trevlig helg!

Önskar Jenna


Vecka 17, förskoleklass


Hej!


I svenska har vi arbetat med bokstaven Åå samt repeterat de bokstäverna som vi arbetat med hittills. Vi har även haft högläsning i samband med samlingen varje morgon. Vi har även skrivit i loggboken.


I matte har vi repeterat addition och subtraktion, samt jämna och udda tal. 


I So/No har vi fortsatt arbeta med tema vår. Denna vecka har eleverna fått arbeta med grupparbeten tillsammans med åk 1-3 om djuren i naturen, bl.a. myror, spindlar och ormar. Eleverna har även sett en film om myror. 


Idrott, eleverna har haft bad under onsdagens idrottslektion. Eleverna har övat på bröstsim. 


Musik med Viking under torsdagen!


Påminner att nästa vecka, vecka 18 måndag är det första maj, röd dag. Stängt på både skola och fritids.

 

Nästa vecka, skola (v. 18):

Måndag: första maj, ledigt

Tisdag: tema vår, svenska

Onsdag: bad åk F-2, matte

Torsdag: musik, svenska, matte

Fredag: fritids/gympa åk F-2


Fritids informerar: Denna vecka har vi erbjudit läxhjälpen, skapande, bygg och spel, samt utelekar. Vi har även haft skapande kopplat till valborg. 


Nästa vecka, fritids:

Tisdag-fredag: läxhjälpen, inne- och uteaktiviteter.


”Tro på dig själv och allt kan hända!”


Trevlig helg!

Önskar Jenna


Veckobrev vecka 17.                       Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven O o för oss. Åk:1 har arbetat med att forma bokstaven, lyssna till högläsning, öva på bokstavens ljud, skriva ord som innehåller veckans bokstav och måla. År:2 har lyssnat till högläsning, läst en faktatext och skrivit en berättelse. 

Åk:3 har fått välja att skriva berättelser eller faktatexter. 


I Ma har vi bland annat arbetat med multiplikation på följande sätt: teoretiskt, via dans, föreläsningar och praktiskt. 


I So/No har vi lärt oss om insekter och småkryp. Vi har sett en faktafilm om myror, där vi lärde oss om mer om hur myrornas samhälle är uppbyggt. Varifrån myrgiftet sprutas ut och varför myran sprutar ut giftet.

Våra odlingar gror och växer så det knakar. Vi har dokumenterat växtligheten under arbetets gång. Igår torsdag skickades alla odlingar hem, nu hoppas vi att ni får skörda till sensommaren.


Bad, vi har fortsatt att öva bröstsim, flutit och övat på att dyka. 


Språk, vi har arbetat med läsförståelse på engelska, ”What do you like best” och ” Do you have”. Barnen har fått läsa och sedan välja bland olika svarsalternativ. 


Vi kan berätta att onsdagen den 17/5 åker vi på skolresa till Luleå och Teknikens Hus. Vi åker med buss från skolan ca.08.30 och är åter på skolan ca. 15.00. Barnen behöver inte ta med sig något annat än ett extra ombyte, resten bjuder skolan på. 

 

Skolan vecka 18:

Måndag: Röddag, 1:a maj stängt på skolan och fritids.

Tisdag: Tema våren So/No-Jordbruk

Onsdag: Bad åk:1-2. Innegympa åk:3. Tema våren So/No-Jordbruk

Torsdag: Musik. Tema våren So/No-jordbruk

Fredag: Bad åk:3. Innegympa åk:1-2


Fritids informerar: Vi har arbetat med tema våren och kamratskap under veckan. I torsdags såg vi filmer om insekter och därefter fick barnen arbeta med skapande gruppuppgifter. Utomhus har vi erbjudit kamratstärkande aktiviter som bollspel och frisbeegolf. Läxhjälpen har nyttjats av samtliga barn som brukligt. På måndag nästa vecka är det stängt på fritids. 



Fritids vecka 18:

Måndag-Fredag: inne och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema våren-kamratskap.


Trevlig långhelg, vi ses på tisdag den 2/5-23!


Veckans citat: ” Man tränar och så blir man bättre, ganska enkelt faktiskt!


Anna & Viktoria





Vecka 16, förskoleklass


Hej!


I svenska har vi arbetat med bokstaven Zz. Vi har övat på bokstavens namn och ljud, samt hur man skriver bokstaven. Eleverna har fått fortsätta med sina individuella lässtunder tillsammans med mig och vi har även haft högläsning i samband med samlingen varje morgon.


I matte har vi arbetat med problemlösningar i helklass. Vi har bl.a. läst mattesagor med frågor som eleverna har fått lyssna och svara på. Eleverna har även jobbat teoretiskt i sina böcker.


I So/No har vi börjat med tema våren. Vi har pratat om vårens tecken och färger, sett en film om våren samt börjat odla. Vi har sått dill, gurka, vattenmelon, solros, smultron och morot. 


Idrott, vi har börjat med bad! Denna vecka har vi övat på bröstsim. 

 

Musik med Viking under torsdagen!


Denna vecka har vi haft besök av SVT Meänkieli. Några elever från låg- och mellanstadiet har fått vara med på kortare intervjuer. Tack för besöket, spännande att se slutresultatet sen! 

 

Vecka 18, på måndag är det första maj, en röd dag så eleverna är lediga. Skolan och fritids stängda.

 

Nästa vecka, skola (v. 17):

Måndag: svenska, matte

Tisdag: tema vår

Onsdag: bad åk F-2, tema vår

Torsdag: musik, svenska, matte

Fredag: fritids/innegympa åk F-2


Fritids informerar: Denna vecka har vi erbjudit läxhjälpen, kamratövningar, skapande och bygg, utelekar. 


Nästa vecka, fritids (v. 17):

Måndag-fredag: läxhjälpen, inne- och uteaktiviteter.


”När man inte riktigt vill gå in… Då är det nog vår.”

Trevlig helg!

Önskar Jenna



Veckobrev vecka 16.      Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven S s för oss. Åk:1 har arbetat med att forma bokstaven, lyssna till högläsning, öva på bokstavens ljud, skriva ord som innehåller veckans bokstav och måla. År:2 har lyssnat till högläsning, läst en faktatext och skrivit en berättelse. 

Åk:3 har arbetat med att skriva en faktatext.


I So/No har vi haft uppstart av tema våren. Den här veckan har vi sett faktafilmer om tranor och varför fåglarnas fjädrar är viktiga för fågeln. Vi har haft grupparbeten och fåglar och även hunnit med att så. Det blir spännande att följa sådden. Vi kommer att arbeta med fältstudier i naturen,  ekosystem, vårt samhälle och odling. Detta ämnesområde kommer att innefatta ämnena so, no, matematik, svenska och idrott. Arbetssätten kommer att vara både enskilda och i grupp. Praktiska och teoretiska lektioner kommer att varvas både inomhus och utomhus. 


Idrott, badet har kommit igång. Vi har övat bröstsim. Eleverna önskade att spela brännboll istället för innegympa, vilket vi hörsammade. 


I Ma har samtliga klasser sett en film om räknesättet bråk och tagit del av en föreläsning om bråk. 


I torsdags hade vi besök av SVT Meänkieli, det var riktigt trevligt. 


Måndag vecka 18 är det första maj, röddag så det innebär stängt på skola och fritids.


Skolan vecka 17:

Måndag: Matte och svenskajobb

Tisdag: Tema våren-So/No

Onsdag: Bad åk:1-2. Innegyma åk:3

Torsdag: Musik. Tema våren-So/No.

Fredag: Bad åk:3. Innegympa åk:1-2


Fritids informerar: Vi har haft uppstart av tema våren. Härliga uteaktiviteter i det fantastiska vädret. Vi kommer att fortsätta arbeta med kamratskap, vilket vi gjort denna vecka via gruppaktiviteter utomhus. Ett extra ombyte kläder kan vara bra att ha med i väskan, då vi är ute mycket och det är blött denna årstid. 


Fritids vecka 17: 

Måndag-Fredag: inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema våren.


Trevlig helg!


Veckans citat:” Den som bara försöker, har lyckats ”


Anna & Viktoria


Veckobrev vecka 14                     Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven N n. Åk:1 har arbetat med att forma bokstaven, lyssna till högläsning, öva på bokstavens ljud, skriva ord som innehåller veckans bokstav och måla. År:2 har lyssnat till högläsning, läst en faktatext och skrivit en berättelse. 

Åk:3 har arbetat med att skriva en faktatext.


Åk:3 har haft nationella prov i läsförståelse. 


Vi har haft skidavslutning. Barnen fick både enskilt och i grupp ta sig an olika utmaningar, vilket de klarade med bravur. Vi har haft diplomutdelning. Alla barn, ni har utvecklats fantstiskt under denna skidutmaning!


Skolan vecka 16:

Måndag: Svenska och mattejobb

Tisdag: Uppstart tema våren So/No.

Onsdag: Tema våren So/No. Bad åk:1-2. Innegympa. åk:3.

Torsdag: Musik. Tema våren So/No.

Fredag: Bad åk:3. Innegympa åk:1-2


Idag torsdag har vi haft en jättefin friluftsdag i Takavainio. Ett roligt avstamp inför det stundande påsklovet. Tack alla barn för en jättetrevlig dag tillsammans med er!


Påminner om att vi kommer in i en blötare årstid nu, så extra ombyte och gummistövlar kan vara bra att ha. 


Fritids informerar: Fredag denna vecka är det stängt på fritids. Måndag vecka 15 är det annandag påsk och stängt på fritids. Resterande dagar under vecka 15 är det öppet för de barn som har anmält behov. 


Fritids vecka 16:

Inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema våren/kamratskap.


Nu vill vi önska Er alla en fin ledighet så ses vi igen vecka

16 måndagen den 17/4-23 


Trevlig helg!


Veckans citat: ” Tro på dig själv, du kan göra helt otroliga saker”


Anna & Viktoria



Vecka 13, förskoleklass


Hej!


I svenska har vi arbetat med bokstäverna Vv och Ww. Vi har pratat om ord som börjar med Vv eller Ww och skrivit dessa på tavlan. Vi har även övat på att forma bokstäverna samt ljuda dem. Vi har även haft högläsning i samband med morgonsamlingen. Eleverna från åk 1-3 var på besök under veckan och hade boksamtal med eleverna i åk F. Tack!


I matte har eleverna, tillsammans med de blivande förskoleklassare, arbetat med plockisar. Åk F fick öva på att ge instruktioner samt förklara på ett enkelt sätt hur de skulle göra. Eleverna har även arbetat i böckerna samt praktiskt med enklare division (dela lika, m.m.).


I So/No har vi pratat lite om påsken, bl.a. vilka djur och färger kopplas till påsken. Vi har även sått påskgräs under veckans gång. 


Idrott, denna vecka har vi i F-3 räknat ihop våra skidpoäng och kommit hela vägen till Gävle!

 

Musik med Viking under torsdagen!


Påsklov vecka 15. Måndagen den 10/4 v.15 är det annandag påsk och stängt på fritids. Resten av veckan är fritids öppet som vanligt för de barn som anmält behov.

 

Nästa vecka, skola (v. 14):

Måndag: svenska, matte

Tisdag: tema påsk

Onsdag: skidor, so/no. Uteaktiviteter åk F-3.

Torsdag: Takavainio med åk F-3, ta med ordentliga utekläder. Barnen får ta med sig åkdon om de vill, hjälmtvång! Skolan har stjärtlappar. Vi äter lunch i skolan och tar med oss matsäck. Barnen behöver således endast ta med sig hjälm om de vill åka i backen och eget åkdon om de inte vill åka med skolans stjärtlappar.

Fredag: Långfredag, ledigt från skolan. Fritids stängt.


Fritids informerar: Denna vecka har vi arbetat med livsviktigt med film och kamratövningar. Vi har även erbjudit skapande, bygg och spel, samt läxhjälpen.


Nästa vecka, fritids (v. 14):

Måndag-torsdag: inne- och uteaktiviteter, läxhjälpen. 

Fredag: långfredagen, stängt på fritids.


”När alla är inkluderade så är alla vinnare!”


Trevlig helg!

/ Jenna

__________________________

Veckobrev vecka 13                             Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven X x för oss. Den var lite klurig. Barnen likställde bokstaven med trafikmärket för skoterled.  Åk:1 har arbetat med att forma bokstaven, lyssna till högläsning, öva på bokstavens ljud, skriva ord som innehåller veckans bokstav och måla. År:2 har lyssnat till högläsning, läst en faktatext och skrivit en berättelse. År:3 har lyssnat till högläsning och skrivit berättelser utifrån en struktur, sedan har berättelserna har lästs upp i klassen.

Åk:3 har haft nationellt prov i svenska. En gruppuppgift som byggde på samarbete. 


I Sv har ett några elever börjat arbeta med bokrecensioner den här veckan. Eleverna har fått läsa en bok, skrivit en bokrecension, målat illustrationer och slutligen haft boksamtal för åk:F. Mycket bra jobbat!


I Ma har vi arbetat praktiskt, teoretiskt både inomhus och utomhus. Samtliga klasser har sett en film om multiplikation och haft föreläsning om berört ämnesområde. Vi har även tagit del av en film som lyfte geometriska objekt med räta, spetsiga och trubbiga vinklar. Efter filmen arbetade vi praktiskt med vinklar och geometriska objekt. 


Idrott, skidpoängen har räknats flitigt. Vi har tillsammans sammanställt och omvandlat meter till kilometer, kilometer till mil. Hör och häpna på kartan har vi tagit oss till Gävle. Detta arbetssätt blir en samverkan mellan matematik, idrott, so och svenska. Otroligt bra jobbat alla barn!


Påsklov v.15. Måndagen den 10/4 v.15 är det annandag påsk och stängt på fritids. Resten av veckan är öppet som vanligt för de barn som anmält behov. 


Skolan vecka 14:

Måndag: Svenska och mattejobb

Tisdag: Tema matematik

Onsdag: Idrott-skidor. Tema matematik.

Torsdag: Skärtorsdag, friluftsdag i Takavainio. Vi äter lunch på skolan och tar med oss matsäck från skolan. Barnen får ta med sig åkdon om de vill, hjälmtvång! Skolan har stjärtlappar. Barnen behöver således endast ta med sig hjälm om de vill åka i backen och eget åkdon om de inte vill åka med skolans stjärtlappar. 

Fredag: Långfredag-stängt på skola och fritids. 


Fritids informerar: Under veckan har vi arbetat med ämnet livsviktigt. Film, reflektioner,  och givande samtal. ”Kamrataktiviteter” både ute och inne har vi också hunnit med.


Fritids vecka 14:

Måndag-Fredag: inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema skapande. 


Trevlig helg!


Veckans citat:” Att våga tänka utanför ramen "


Anna & Viktoria



Veckorev vecka 12                                 Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven Ww. Den var lite klurig. Åk:1 har arbetat med att forma bokstaven, lyssna till högläsning, öva på bokstavens ljud, skriva ord som innehåller veckans bokstav och måla. År:2 har lyssnat till högläsning, läst en faktatext och skrivit en berättelse. År:3 har lyssnat till högläsning och skrivit berättelser utifrån en struktur, sedan har berättelserna har lästs upp i klassen.


I måndags såg vi film från Astrid Lindgrens verk. Detta var en del i vårt läsprojekt då barnen gemensamt läst 1008 sidor. Bra jobbat alla barn!


I So/No har vi arbetat med påskdagarna inom kristendomen. Vi har haft grupparbeten, sett faktafilmer och haft givande samtal. Ett intressant och mycket givande arbetsområde där många givande reflektioner dykt upp. 


Idrott, projektet med Svenska Skidförbundet går fantastiskt bra. Vi ligger i topp! Den här veckan har  vi övat teknik och haft skidlek. Vi har dekat oss i två grupper, ena gruppen har övat i teknikbanorna på skolområdet och den andra har varit ute på elljusspåret. 


I Ma har åk:1-2 haft en interaktiv föreläsning om digital tid. Åk:3 har haft nationella prov i matematik. Ämnesområdet har varit uppdelning av tal, tal i bråkform, huvudräkning samt likhetstecknets betydelse, med mycket bra resultat för samtliga elever. 


Skärtorsdag vecka 14 har vi som brukligt halvdag och friluftsdag. Vi kommer att hålla till i Takavainio, mer information kommer närmare. Fredag vecka 14 är det långfredag, då är det stängt på skolan och fritids. 

Påsklov vecka 15. Måndagen den 10/4 v.15 är det annandag påsk, stängt på fritids. 


Skolan vecka 13:

Måndag: Svenska och mattejobb

Tisdag: Tema matematik

Onsdag: Skidor. Tema matematik

Torsdag: Tema matematik. Musik.

Fredag: Skidor


Fritids informerar: I torsdags fortsatte vi arbetet med kamratskap. Vi såg filmer om kamratskap och efteråt hade vi aktiviteter. Vecka 15 är det påsklov och vi har öppet för de barn som anmält behov. 


Fritids vecka 13:

Måndag-Fredag: inne- och uteaktiviteter. Tema kamratskap. Läxhjälpen. 



Trevlig helg!


Veckans citat: ” När vi lär oss tillsammans så växer vi ihop ”


Anna & Viktoria 


Vecka 12, förskoleklass


Hej!


I svenska har vi arbetat med bokstaven Uu. I vanlig ordning började vi med att skriva upp ord på tavlan som börjar med bokstaven Uu. Därefter fick eleverna öva på att ljuda och skriva veckans bokstav. Vi har även fortsatt med läsning individuellt med eleverna, så varje elev får utveckla sin läsförmåga ännu mer. Vi har även haft högläsning varje morgon.


I matte har vi haft elevledda lektioner där eleverna har fått skriva mattetal på tavlan och klasskamraterna har fått lösa de. Eleverna får träna både på att bli mer självsäkra och självständiga, men även på att lösa olika mattetal med addition och subtraktion. Vi har även haft mattebingo med addition. När eleverna får arbeta med mattetal i olika samband, både teoretiskt och praktiskt, blir de säkrare och snabbare på att lösa de olika mattetalen med olika räknesätt och metoder.


I So/No har vi arbetat med vårvinter. Vi har diskuterat om vårvintern, när den infaller, vad händer under vårvintern samt hur den ser ut här i Tornedalen. Därefter har eleverna delats in i par, sedan har paren fått måla bilder på hur vårvintern ser ut samt vad vi brukar göra. Sedan har paren fått redovisa sina bilder för klasskamraterna.


Idrott, även denna vecka delade vi upp oss i två grupper. En grupp åkte det lilla elljusspåret tillsammans med Anna och en grupp stannade kvar på skolan med Viktoria och Jenna och hejade på förskolebarnen som åkte lilla Vasaloppet! Bra kämpat allihopa!


Musik med Viking under torsdagen!


Vi har börjat med utvecklingssamtalen. Jag vill tacka Er vårdnadshavare för fina och inspirerande samtal, nu kör vi järnet hela vägen fram till sommarlovet! :) 


Vi har även haft besök av de förskolebarn som börjar förskoleklassen till hösten. Åk F fick visa runt i lokalerna samt berätta om hur deras skoldag och en eftermiddag på fritids kan se ut. Tack för besöket, vi ses nästa vecka igen! 

 

Nästa vecka, skola (v. 13):

Måndag: svenska, matte

Tisdag: tema påsk

Onsdag: skidor, tema påsk

Torsdag: musik, svenska, matte

Fredag: fritids/skidor


Fritids informerar: Denna vecka har vi erbjudit uteaktiviteter, läxhjälpen, skapande och bygg, spel. Vi har även fortsatt med kamratövningar.


Nästa vecka, fritids (v. 13):

Måndag-fredag: Inne- och uteaktiviteter, läxhjälpen, kamratövningar.


Trevlig helg!

Önskar Jenna

__________________________


Vecka 11, förskoleklass


Hej!


I svenska har vi arbetat med bokstaven Tt. Vi började med att eleverna fick träna på att ljuda bokstaven samt komma på ord och namn som börjar på Tt. Därefter fick eleverna träna på att forma bokstaven. Vi har även haft högläsning varje morgon. 


I matte har vi uppmärksammat Pi-dagen. Vi har sett film, haft föreläsning och arbetat praktiskt utomhus med talet 3,14. Vi har även arbetat med plockisar samt i helklass med mattetal.


Idrott, vi har fortsatt att åka skidor. En grupp fick åka med Anna till skogen och träna balansen i nysnön. Andra gruppen fick stanna kvar och träna teknik och balans på skolgården. 


Musik med Viking under torsdagen!


Nästa vecka, skola (v. 12):

Måndag: svenska, matte

Tisdag: So/No

Onsdag: skidor, So/No

Torsdag: musik, svenska, matte

Fredag: fritids/skidor


Fritids informerar: Vi har erbjudit skapande och bygg, spel och läxhjälpen. Vi har även erbjudit uteaktiviteter, ex. bygg, landhockey… Vi har fortsatt med kamratövningar samt sett filmer om kamratskap.


Nästa vecka, fritids (v. 12):

Måndag-fredag: inne- och uteaktiviteter, läxhjälpen, kamratövningar.


”Var tacksam för dom små sakerna i livet! Och dom stora… och allt däremellan.”


Trevlig helg!

Önskar Jenna

__________________________


Veckobrev vecka 9                                   Hej!



I Sv har granen överraskat oss med bokstaven Å å. Åk:1 har arbetat med att forma bokstaven, lyssna till högläsning, öva på bokstavens ljud, skriva ord som innehåller veckans bokstav och måla. År:2 har lyssnat till högläsning, läst en faktatext och skrivit en berättelse. År:3 har lyssnat till högläsning och skrivit berättelser utifrån en struktur, sedan har berättelserna har lästs upp i klassen.


I Ma har samtliga klasser arbetat med problemlösning. Dessa uppgifter har vi arbetat med via föreläsningar. Problemlösningarna har innefattat området ”de fyra räknesätten”. Att kunna komma fram till en lösning som beskriver ett matematiska uttryck som beskriver en uppgift. Det har varit klurigt men tillsammans har vi löst samtliga uppgifter. Vi har även arbetat i bok, sett film och via datorn. En intressant matematikvecka. 


Under våra idrottslektioner har vårt samarbetsprojekt med Svenska Skidförbundet fortsatt. Den här veckan har vi antagit utmaningen ”hopprep”. Det här var riktigt klurigt och balanskrävande. Våra elever klarade utmaningarna med bravur. Vi ligger fortsatt topp tre i Sverige i denna riksomfattande utmaning, fantastiskt bra jobbat av alla barn.


Veckans språkord: mars-march-maaliskuu-njukčamánnu


Läsprojektet går fint för barnen, flitens lampa lyser över deras läsning. Delmål nummer två är nära nu, kanske lite ”sportlovsläsning” bidrar till att vi uppnår målet efter sportlovet…

 

Skolan vecka 11:

Måndag: Svenska och mattejobb

Tisdag: Uppstart av tema ”Våra världsreligioner”

Onsdag: Skidor. Tema ”Våra världsreligioner”

Torsdag: Musik. Tema ”Våra världsreligioner”

Fredag: Skidor


Fritids informerar: Den här veckan har vi fortsatt arbetat med tema kamrater. Vi har sett kamratfilmer och haft givande samtal om kamratskap. Barnens reflektioner om kamratskap är fint och intressant att ta del av, detta syns även i relationerna de har till varandra. Under vecka 10, kommer vi att erbjuda inne- och uteaktiviteter ex. skapande, utelek, film och läsning till vårt läsprojekt. 


Fritids vecka 11: 

Måndag-Fredag: Inne- och uteaktiviteter. Läxhjälpen.


Nu önskar vi Er alla ett fint sportlov v.10 både hemmavid och på fritids!


Veckans citat:” Inom dig finns något som är större än alla hinder som du möter”


Anna & Viktoria

__________________________


Vecka 9, förskoleklass


Hej!


I svenska har vi arbetat med bokstaven Ss. Eleverna har övat på att ljuda och skriva bokstaven. I slutet av veckan har vi skrivit och ritat i loggboken om veckans händelser och haft högläsning under morgonsamlingen.


I matte har vi repeterat de geometriska figurerna. Eleverna fick rita figurerna på tavlan samt träna på namnen tillsammans. Vi har även fortsatt öva på subtraktion och addition. Vi har även arbetat i böckerna och sett mattefilmer.


Idrott, eleverna har haft skidåkning och tränat på balans och teknik. Vi har fortsatt med projekt med Svenska Skidförbundet och gjort utmaningen ”hopprep” där eleverna fick hoppa ett hopp med skidorna på. Eleverna klarade det galant!


Musik med Viking under torsdagen!


Sportlov vecka 10!


Skola vecka 11:

Måndag: svenska, matte

Tisdag: so/no

Onsdag: skidor, so/no

Torsdag: musik, svenska, matte

Fredag: fritids/skidor


Fritids informerar: Vi har fortsatt med kamratövningar och kamratskap. Vi har sett filmer om kamratskap och haft fina samtal efteråt. Vi har även erbjudit läxhjälpen, skapande och spel. Under vecka 10 erbjuder vi inne- och uteaktiviteter (skapande, utelek, film och läsning). 


Fritids, vecka 11:

Måndag-fredag: Inne- och uteaktiviteter, läxhjälpen.


Ha nu ett fint sportlov, njut av den friska luften och ladda batterierna! 


Trevlig helg!

Önskar Jenna

__________________________


Vecka 8, förskoleklass


Hej!


I svenska har vi arbetat med bokstaven Rr. Eleverna fick i vanlig ordning säga ord som börjar på veckans bokstav och sedan fick eleverna öva på att både ljuda och skriva bokstaven. Vi har även börjat öva på att läsa med eleverna individuellt. Sedan har vi även haft högläsning varje morgon.


I matte har vi fortsatt arbeta med subtraktion. Eleverna har fått arbeta både enskilt och i par, och vi har som vanligt arbetat med olika metoder, bl.a. med plockisar och sifferkort, i boken och på tavlan. 


I So/No har vi avslutat arbetet med tema vinter. Eleverna fick arbeta i par och måla en bild om vinteraktiviteter, i slutet av veckan fick eleverna redovisa sina teckningar för varandra.


Idrott, köldgränsen nådd så ingen skidåkning under onsdagens idrottslektion. Istället körde vi på med utmaningarna som Svenska Skidförbundet har lagt ut (klappjakten och bollangen) i gympasalen.


Musik med Viking under torsdagen!


Vecka 10, sportlov: ifall behov av fritids finns under sportlovet, meddela snarast!


Nästa vecka, skola (v. 9):

Måndag: svenska, matte

Tisdag: svenska, matte

Onsdag: skidor, matte

Torsdag: musik, svenska, matte

Fredag: fritids/skidor


Fritids informerar: Den här veckan har vi erbjudit läxhjälpen, inne- och uteaktiviteter samt en hel del kamratövningar. Vi har diskuterat hur man är en bra vän, sett filmer samt haft kamratövningar. 


Nästa vecka, fritids (v. 9):

Måndag-fredag: läxhjälpen, inne- och uteaktiviteter, kamratövningar.


”Ingen människa är värd mer än du, men ingen människa är värd mindre än du heller.”


Trevlig helg!

Önskar Jenna

__________________________


Vecka 7, förskoleklass


Hej!


I svenska har vi arbetat med bokstäverna Pp och Qq. Eleverna har fått lära sig bokstävernas namn, hur man ljudar samt skriver de. Vi har även haft högläsning och skrivit i loggboken i slutet av veckan.


I matte har vi arbetat med subtraktion. Vi har arbetat tillsammans på tavlan och även med plockisar. 


I So/No har vi fortsatt med tema vinter. Den här veckan tog vi ut oss i skogen och letade efter djurens spår samt försökte klura ut vilket djur som gått där. Vi letade även efter vinterns tecken samt pratade om vintern. 


Idrott, vi har haft skidåkning och eleverna har tränat på teknik och balans på våra två teknikbanor.


Musik med Viking under torsdagen!


Nästa vecka, skola (v. 8):

Måndag: svenska, matte

Tisdag: So/No

Onsdag: skidor, So/No

Torsdag: musik, svenska, matte

Fredag: fritids/skidor


Fritids informerar: Denna vecka har vi erbjudit läxhjälpen, pyssel, bygg, spel samt uteaktiviteter. 


Nästa vecka, fritids:

Måndag-fredag: läxhjälpen, inne- och uteaktiviteter.


”Det är inte farten, det är riktningen som tar oss dit vi ska.”


Trevlig helg!

Önskar Jenna

__________________________


Veckobrev vecka 7                           Hej!


I So/No har vi arbetat med vintersporter, längdskidor, skidskytte och alpint. Vi har sett en faktafilm om en pojke som utövar skotercross och efteråt hade vi samtal och reflektioner. Barnen har arbetat gruppvis och redovisat muntligt veckans arbetsområden. 


I Ma har samtliga klasser sett en film om siffrans värde, ental, tiotal och hundratal. Samtliga klasser har haft föreläsningar både pedagog och elevledda om räkning med bråk. Nästa vecka kommer vi att fortsätta att räkna med bråk utomhus. 


I Sv har vi arbetat med loggböcker, lyssnat till högläsning ”Bullerbyn” läst enskilt och gruppvis med samtliga elever. Ämnet svenska går även in i tema vinter So/No där eleverna läser, skriver och tar ut relevant fakta. Som avslutning övar vi på muntlig framställning. 


Under våra idrottspass har vi övat teknik och haft skidlek. Vi kan glädjande berätta att vi ligger top tre i Sverige i skidutmaningen via Svenska Skidförbundet. Heja alla barn!


Sportlov vecka 10, fritids är öppet för de barn som anmält behov. Meddela om ni har behov av fritidsplats.


Läsprojektet går bra, vi har nått vårt första delmål. Idag fredag har eleverna fått längre längre rast med aktivitet. Nu läser vi vidare mot nästa delmål. 


Utvecklingssamtalen är påbörjade, vi tackar för jättefina samtal och tusen tack för all fin respons vi fått. Tack till Er vårdnadshavare för förtroendet att få undervisa Era barn. Tack!


Skolan vecka 8:

Måndag: Svenska och mattejobb

Tisdag: Tema vinter-So/No. 

Onsdag: Idrott-Skidor. Tema vinter-So/No. 

Torsdag: Musik. Tema vinter-So/No.

Fredag: Idrott-Skidor


Fritids informerar: vi har haft ute och inneaktiviteter med fokus på lärande och rörelse. Åk:3 var till skolans källsortering i torsdags. Efteråt såg vi en film om källsortering. Läxhjälpen har som tidigare veckor nyttjats av samtliga barn. 


Fritids vecka 8:

Måndag-Fredag: inne och uteaktiviteter. Läxhjälpen. Tema vinter. 



Trevlig helg!


Veckans citat:” Att göra fel är mänskligt, ingen är felfri. Det är det som är det fina ”


Anna & Viktoria

__________________________


Veckobrev vecka 6                            Hej!


I Sv har granen presenterat bokstaven Ff för oss. Åk:1 har arbetat med att forma bokstaven, lyssna till högläsning, öva på bokstavens ljud, skriva ord som innehåller veckans bokstav och måla. År:2 har lyssnat till högläsning, läst en faktatext och skrivit en berättelse. År:3 har lyssnat till högläsning och skrivit berättelser utifrån en struktur, sedan har berättelserna har lästs upp i klassen.


I måndags uppmärksammade vi samernas nationaldag, vi såg en film om hur det är att växa upp  i Sapmi. Intressanta samtal efteråt hade vi. 


I måndags hade vi föräldramöte. Vi hade föreläsare från Öppenvården fyren, Generation Pep, EHT och Familjens hus. Föredragen handlade om hur de olika verksamheterna arbetar med barns hälsa på olika sätt. Vilka olika tjänster de olika aktörerna erbjuder kostnadsfritt. Öppenvården fyren och Familjens hus föreläste bland annat om kostnadsfria utbildningar för vårdnadshavare, ex. ABC som lämpar sig för barn i lågstadieåldern. Om ni vårdnadshavare är intresserade av denna utbildning, meddela oss så vidarebefordrar vi till kursansvariga. Efter att föreläsarna var färdiga samlades vi i åk:F-3 utomhus. Där fick vårdnadshavarna delta i en matematiklektion utomhus. Vi arbetade med följande områden: 

* De fyra räknesättens egenskaper samt samband i olika situationer.

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer. 
  • Skala vid enkel förminskning och förstoring.

Bra jobbat utav er vårdnadshavare, även om barnen är snäppet vassare. Att arbeta utomhus med naturen som arena där knopp och kropp samspelar vid inlärning är oerhört viktigt. Kunskap befäst och blir långvariga när vi arbeta med våra sinnen. Tack för en givande kväll!


Vi kan glädjande berätta att vår isplan är färdig för skridskoåkning. Vi ser med glädje framemot även skridskoåkning nu. 


Skolan vecka 7:

Måndag: Eleverna har lov från skolan, fritids öppet för de barn som anmält behov. 

Tisdag: Tema vinter So/No-tema vinter. 

Onsdag: Tema vinter So/No-tema vinter. Skidor.

Torsdag: Tema vinter So/No-tema vinter. Musik.

Fredag: Skidor


Fritids vecka 7: Under veckan har vi erbjudit skapande, bygglek, pingis och uteaktiviteter. Skidåkningen har varit populär, skidpoängen räknas flitigt. Underbart att se glädjen över den fysiska aktiviteten. 


Fritids vecka 7:

Måndag-Fredag: inne- och uteaktiviteter. Tema vinter. Läxhjälpen. 


Trevlig helg!


Veckans citat: ” Ibland är det bra att backa och börja om igen, det är stort ”


Anna & Viktoria

__________________________


Vecka 6, förskoleklass


Hej!


I måndags hade vi föräldramöte. Vi hade föreläsare från Öppen vården Fyren, Generation Pep, EHT och Familjens hus. Föredragen handlade om hur de olika verksamheterna arbetar med barns hälsa på olika sätt samt vilka olika tjänster de olika aktörerna erbjuder kostnadsfritt. Öppen vården Fyren och Familjens hus föreläste bland annat om kostnadsfria utbildningar för vårdnadshavare, ex. ABC som lämpar sig för barn i lågstadieåldern. Efter att föreläsarna var färdiga samlades vi utomhus. Där fick vårdnadshavarna delta i en matematiklektion utomhus. Vi arbetade med följande områden:

  • De fyra räknesättens egenskaper samt samband i olika situationer.
  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
  • Skala vid enkel förminskning och förstoring.

Bra jobbat utav er vårdnadshavare, även om barnen är snäppet vassare. Att arbeta utomhus med naturen som arena där knopp och kropp samspelar vid inlärning är oerhört viktigt. Kunskap befästs och blir långvarigt när vi arbetar med våra sinnen.


I svenska har vi repeterat de bokstäver som vi arbetat med hittills, både namn och ljud. Vi har även haft högläsning samt skrivit i loggboken.


I So/No har vi arbetat med grupparbeten tillsammans med åk 1-3. Vi har fortsatt med tema vinter och denna vecka arbetade vi med hur djuren klarar sig under vintern samt flytt- och stannfåglar. 


Idrott, skidor även denna vecka! Eleverna har fått träna på teknik och balans.


Musik med Viking under torsdagen!


I måndags uppmärksammades Samernas nationaldag. Vi såg en film om hur det är att växa upp i Sápmi. Efteråt hade vi intressanta diskussioner.


Under onsdagen hade hela skolan samt förskolan brandövning.


Nästa vecka, skola (v. 7):

Måndag: Utbildningsdag för lärarna, fritids för de barn som anmält behov.

Tisdag: svenska

Onsdag: skidor, matte

Torsdag: musik, svenska, matte

Fredag: fritids/skidor


Fritids informerar: Denna vecka har vi erbjudit läxhjälpen, pyssel, bygg och spel samt uteaktiviteter. 


Nästa vecka, fritids (v. 7):

Måndag: skolan stängd, fritids för de barn som anmält behov.

Tisdag-fredag: läxhjälpen, inne- och uteaktiviteter.


”Det är inte var du är i livet, utan vilka du har runt omkring dig som betyder något!” 


Trevlig helg!

Önskar Jenna