Veckobrev Björken

Eleven i centrum

Veckobrev Björkens förskola

Veckobrev v 21
 
Hej alla barn och föräldrar!
 
Den här veckan har vi börjat med utvecklingssamtalen med några av er föräldrar och även barnen har deltagit en liten stund vid samtalet. Vi tackar för fina samtal och hoppas att ni också tycker att det varit givande!
Ni som ännu inte hunnit boka in samtal och önskar ha utvecklingssamtal tag kontakt med respektive fröken för att komma överens om en tid, Tack!
 
Vi har delat upp barnen på följande sätt:
 
Ulrika har samtal med förälder till William, Lilja, Dahlia och Einar.
 
Anna-Karin har samtal med förälder till Lisa, Ellen, Emma och Eskil.
 
Lena har har samtal med Vida, Petrus, Eila-Maria, Vilmer.
 
Under veckan har vi också varit och badat både på måndag och tisdag och barnen tycker verkligen om att bada! De skrattar och busar i vattnet och säger spontant att åh vad vi gillar att bada, kul att se!
Obs! Nästa vecka tar vi dock en paus från badet då vi ser att några barn är lite småförkylda just nu och någon förälder har även sagt att de inte vill att barnen badar när de är hostiga eller snoriga. Vi hoppas det går över snabbt och så gör vi ett nytt försök om 1 vecka igen.
 
Vi har också lekt mycket ute på vår gård och nu har vi fått upp gungorna vilket barnen längtat efter! Vi har 3 gungor anpassade för de lite mindre barnen och 3 för de äldre och de är bra för då har alla chans att få gunga så mycket de vill. J
Det har hänt mycket ute i naturen på en vecka och det följer vi tillsammans med barnen. Gräset är grönt och vi har plockat massvis med fina maskrosor som vi gjort buketter och kransar av. Löven har slagit ut på träden och vi hör hur fåglarna sjunger och låter i skogen intill förskolan. 
Barnen trivs och leker mycket i skogen innanför staketet och de är just nu intresserade av och letar småkryp som spindlar, skalbaggar och myror.
Ett av barnen hittade i veckan en stor skalbagge som verkligen var mycket större än andra vi sett (ca 4-5 cm lång) och det blev genast intressant för alla barn att ta reda på vad det var för skalbagge. 
Vi tog med oss skalbaggen in på förskolan, googlade efter fakta tillsammans med barnen och fick reda på att den kallas ”dykare” och lever i och är beroende av vatten. Vi fick också reda på att den lever ca 1 år, är en god simmare som lever av andra insekter och fiskyngel. Vi funderade på hur den hade hamnat på vår gård eftersom vi inte normalt har vatten på gården. Men det har ju nyligen regnat ganska mycket…Barnen fick studera dykaren på nära håll och vi hällde vatten i burken där den låg. 
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap (Lpfö 98,rev 2016)
När vi läst böcker i veckan så fastnade vi för en Qr-saga som heter ”Vem bestämmer”. Den handlar om hur man är en bra kompis och hur man ska bete sig mot varandra. Barnen var väldigt intresserade av sagan och det uppstod spontant fina diskussioner med barnen kring dessa viktiga frågor.
 
Vi har som tradition att ha en sommarfest som avslutning på vårterminen, för barnen som går på förskolan, er föräldrar samt syskon. Det ska vi självklart ha även i år och datumet blir måndag den 10 juni.
Vi bjuder som vanligt på gemensam middag i matsalen och kommer därefter ha lite lekar och aktiviteter innan vi avslutar med sommartårta och en liten sommaröverraskning till alla förskolebarn. ( Mer info om tid och program kommer) Obs sista anmälningsdag är onsdag 29 maj! Viktigt att ni meddelar ev. kost allergier.
 
Vi påminner också om:
-Onsdagen 19 juni är förskolan stängd pga.planering/utvärderingsdag.
-Veckorna 27-30 är förskolan sommar stängd. Visst kommer ni ihåg att lämna in blanketten med vistelsetiderna senast 31 maj!
 
Nästa vecka v 22 :
Måndag: Uteaktiviteter och tid för utvecklingssamtal
Tisdag: Uteaktiviteter och tid för utvecklingssamtal
Onsdag: Uteaktiviteter och tid för utvecklingssamtal
Torsdag: FÖRSKOLAN ÄR STÄNGD( RÖD DAG)
Fredag: Uteaktiviteter och tid för utvecklingssamtal

Ha en riktigt trevlig helg och har den äran till alla mammor som har morsdag på söndag. Hälsingar från Ulrika, Emelie, Anna-Karin och Lena




Hej alla barn och föräldrar! Vecka 20


Vad veckorna rusar iväg. Tänk att det inte är så länge kvar till den riktiga sommaren kommer. Vi började veckan med att blivande förskoleklass barnen besökte skolan. De tycker det är så roligt att få känna sig riktigt stor. På måndag och tisdag delade vi barngruppen och gick och badade med barnen. Vilken lycka det var för barnen. De var fantastiskt duktiga och de tyckte det var så roligt. Vattnet var riktigt skönt och de hoppade från kanten och gjorde riktiga plask i vattnet när de hoppade i. Det var riktigt roligt att vara med barnen och bada. De är också fantastiskt duktiga på att klä av och på sig själva. Ibland kanske tröjan hamnar fel väg eller skon på fel fot. Men vi tycker inte det gör något. De är så stolta när de visar hur duktiga de är. Att skon hamnar på fel fot gör inte heller något när vi har så kort bit att gå, om vi går längre bort så hjälper vi till att rätt sko hamnar på rätt fot.

På tisdag har vi även deltagit på invigningen av cykel och gång vägen i Hedenäset. Vi blev bjudna på tårta efter maten och vid 13:00 promenerade vi ner till hållplatsen vid skolbacken. Där fick vi höra på tal och några elever klippte av ett band för att inviga gång och cykel vägen. Därefter promenerade vi tillbaka och valde att äta mellanmålet utomhus i det fina vädret.

På torsdag firade vi förskolans dag genom att ha vårt ”Bamselopp” i Övertorneå tillsammans med Solgläntans förskola. Det var så roligt att få vara och springa på löparbanorna och därefter få medalj, diplom, frukt och vatten. Vad roligt att några föräldrar hade möjlighet att heja på alla springande barn. Det blev riktigt lyckat och att dessutom få åka buss är ju riktigt spännande.

Avslutningsvis kan vi informera att skolan nu varit i kontakt med anticimex angående det som vi trodde var jordgetingar. Vi kan glädjande informera att det inte är jordgetingar utan sandbin och de är helt ofarliga. De har en gadd, men kan inte sticka människor med den. (se bifogad information)

I läroplanen står det att förskolan ska sträva efter att utveckla sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande, (Lpfö98, rev 2016)

Onsdagen 19 juni är förskolan stängd pga planering/utvärderingsdag. Veckorna 27-30 är förskolan sommar stängd.

Ta gärna kontakt med följande fröknar för att boka in utvecklingssamtal.

Vi har delat upp barnen på följande sätt:

Ulrika har samtal med förälder till William,Lilja,Dahlia och Einar.

Anna-Karin har samtal med förälder till Lisa, Ellen, Emma och Eskil.

Lena har har samtal med Vida, Petrus, Eila-Maria, Vilmer.
Nästa vecka v 21 har vi planerat följande aktiviteter:


Måndag: Obs! Ingen inskolning för 5-åringarna till förskoleklass i dag.
Bad kl 8.30 för Lilja, Einar, Ellen, Emma, Vilmer och William.
Medtag handduk och duschtvål.

Tisdag: Bad kl 8.30 för Petrus, Eskil, Lisa, Vida, Dahlia och Eila’-Maria.
Medtag handduk och duschtvål.

Onsdag: Utvecklingssamtal

Torsdag: Utvecklingssamtal

Fredag: Ute eller inne aktiviteter


Ha en fin helg önskar Lena, Ulrika, Emelie och Anna-Karin




Veckobrev v 19


Hej alla barn och föräldrar!


Så var det fredag igen och det är dags att summera veckan som gått.
Vart tog det vackra vädret vägen,frågade vi oss i början av veckan? Helt plötsligt så var marken täckt av snö igen och när vi precis plockat undan mycket av vinterkläderna så fick vi plötsligt plocka fram dem igen och det kändes inte speciellt roligt!
Tur att solen kom tillbaka igen i slutet av veckan! :)


I måndags besökte de blivande förskoleklass-barnen skolan igen och de tyckte som vanligt att det är jätteroligt att få hälsa på i F-3 an. Målet med besöken är att barnen ska få en mjuk övergång till skolan genom att få träffa och lära känna blivande fröknar, skolelever och bli bekant med skolmiljön dvs lokaler på skolan, fritids och utemiljön.


I tisdags gick vi på ”skräpplockar -uppdrag” ute på förskolegården och den närliggande skogen. Innan vi började plocka skräp så hade vi förberett en liten hög med olika skräp och naturmaterial för att kolla om barnen hade koll på vad som räknas som skräp och inte. Barnen kunde direkt plocka ut vad som var skräp ,men några barn var också lite osäkra på om pinnar,bark och annat naturmaterial som ligger på marken,räknas som skräp?
Barnen var riktigt ivriga på att plocka skräp och tyckte det var bra att vi städar upp så det inte finns papper,plast eller vassa föremål ute på gården.
Tillsammans fyllde vi en ganska stor påse med olika sorters skräp, mest papper,plast men även någon glasskärva och plåtbitar. Vi reflekterade över varför vi inte får skräpa ner i naturen och vad det kan få för konsekvenser för naturen och djuren.
Förskolan ska sträva efter att varje barn får möjlighet att förstå hur egna handlingar kan påverka miljön.( Lpfö 98,rev 2016.)


Onsdagens skog-promenad sköt vi upp till torsdag eftersom det regnade på onsdagen. Det var tur att vi gjorde så för det var strålande sol och riktigt härligt väder på torsdag.Vi passade på att plocka skräp även på skogspromenaden och hittade en hel påse även där!


Under veckan har vi läst mycket böcker eftersom vi precis fått en leverans med bokgåvor från kulturrådet. ( Under våren 2019 får alla förskolor i Sverige gratis böcker . Syftet med bokgåvorna är att stärka förskolornas läsfrämjande arbete och skapa intresse för läsning hos barn och deras familjer).
Det är jättefina böcker för barn mellan 1-6 år och vi har fått välja böcker på både svenska, finska och samiska.


I övrigt så har vi gjort en del barnintervjuer med de äldre barnen inför kommande utvecklingssamtal. Det är intressant att få intervjua barnen en och en om deras tankar och upplevelser kring allt som händer på förskolan. Ni föräldrar få ta del av detta när vi har utvecklingssamtal.


Under slutet av nästa vecka kan ni börja boka in samtal. Vi gör som tidigare år att vi först samtalar med er föräldrar och innan vi är klara så får barnet också komma in en liten stund för att visa sin portfolio-pärm. ( Obs, det räcker om en förälder deltar men ni är självklart välkomna båda två om ni önskar det ! :)


Vi har delat upp barnen på följande sätt:

Ulrika har samtal med förälder till William,Lilja,Dahlia och Einar.

Anna-Karin har samtal med förälder till Lisa, Ellen, Emma och Eskil.

Lena har har samtal med Vida, Petrus, Eila-Maria, Vilmer.



Nästa vecka v 20 har vi planerat följande aktiviteter:

Måndag: 5-åringarna besöker förskoleklassen och skolan kl 8.30
Bad kl 8.30 för Lilja,Dahlia, Ellen, Emma, Vilmer och William.
Medtag handduk och duschtvål.


Tisdag: Bad kl 8.30 för Petrus, Eskil, Lisa, Vida, Einar och Eila’-Maria.
Medtag handduk och duschtvål.
Från ca kl 12 kommer vi att få delta i invigningen av gång och cykelvägen här i Hedenäset. ( Mer info kommer på måndag).


Onsdag: Uteaktiviteter


Torsdag: I dag är det 16 maj och det är förskolans dag !
Vi firar detta tillsammans med Hf-Solgläntans förskola genom att springa ”Bamseloppet” i Övertorneå. Vi håller till på idrottsplatsen mitt emot isladan. Starten går 09.30 och bussen åker härifrån förskolan kl 08.50
Alla som vill och har möjlighet får gärna komma och heja på barnen som springer. Efter loppet bjuds barnen på frukt och vatten och får en medalj och ett diplom.

Fredag: Ute el inneaktiviteter.


Trevlig helg önskar Ulrika, Emelie, Anna-Karin och Lena





Hej alla barn och föräldrar!                                      Vecka 18
 
Nu har vi gått in i maj månad. Månaden startade med kall kyla och lite snöflingor. Men vi hoppas att det vänder snart. Vi är tacksamma att ni har kläder efter väder till barnen. Det är inte lätt att klä sig på våren.
På måndag har 5-åringarna besökt skolan och vi andra var ute på vår gård. Barnen har många aktiviteter som dom sysselsätter sig med nu när snön börjar försvinna. På tisdag gjorde vi upp en eld i vår grillkåta och grillade korv. Vi fick hjälp av högstadiets elever att bära våra ute bänkar och bord till vår gård. Barnen tyckte det var så mysigt att få sitta utomhus och äta den grillade korven.

Veckan fick ett avbrott då det var 1 maj på onsdag och förskolan var då stängd. På torsdag var vi för första gången på en promenad till skogen. Vi letade efter vårtecken och barnen såg att det hade börjat bli så knoppar på vissa träd och vi såg ju självklart också att snön hade börjat försvinna. Det blev en fin promenad, men det var dock en ganska kall vind.

Vi kan även berätta att vi har fått spärra av vår gård på lite olika ställen. Vi har fått jordgetingar och när det har bekämpats på ett ställe så har de flyttat sig till ett annat ställe för att bygga nya bon. Nu hoppas vi att vi har fått bort dom.
Det känns som att veckan gick extra fort då vi hade en röd dag i mitten av veckan. Hoppas ni har fått hem tomatplantorna och att ni kan mumsa på tomater nu till sommaren. På fredag kommer vi att fira Lilja som fyller 5 år. Grattis Lilja! Vi kan även berätta att nu på fredag får vi och skolan besök av en ny familj. Riktigt roligt tycker vi.

Lite datum att komma ihåg: Torsdag 16 maj ”Bamselopp” där vi springer på löparbanan i Övertorneå tillsammans med Solgläntans förskola i Övertorneå. Onsdagen 19 juni är förskolan stängd pga planering/utvärderingsdag. Veckorna 27-30 är förskolan sommar stängd.
Nästa vecka (19) sker detta:
Måndag            5-åringarna besöker skolan. Vi andra har utomhus aktiviteter.
Tisdag                Vi gör det fint på vår gård.
Onsdag              Vi går till skogen med alla barn klockan 9:00.
Torsdag             Vi gör det fint på vår gård.
Fredag               Ute/inne aktiviteter

Ha en fin helg önskar Ulrika, Emelie, Lena och Anna-Karin



Veckobrev v 17

Hej alla barn och föräldrar!

Välkomna tillbaka till förskolan igen ! Hoppas ni alla haft sköna dagar under påskhelgen och lovet som varit ! Vädret har varit strålande, eller hur ? :)
Barnen har spontant berättat om olika uteaktiviteter som Ni gjort där hemma, skoterkörning, skidåkning, pimpelfiske, korvgrillning etc. Det är så roligt att höra när barnen själva berättar om sina upplevelser !
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar ett nyanserat talspråk,ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar,ställa frågor,argumentera och kommunicera med andra.”(Lpfö 98,rev 2016)

Vi gläds över att det vackra vårvädret fortsätter och vi kan riktigt se hur snön smälter varje dag och våran förskolegård torkar upp alltmer.
I tisdags när vi gick ut, frågade barnen genast om vi kan ta ut cyklarna och sjävklart gjorde vi det , till barnens stora glädje ! :) Det är verkligen ett riktigt vårtecken när barnen rullar ut cyklarna från sommarförrådet och cyklar runt på gården. Barnen skrattade högt av glädje och förtjusning över att äntligen få cykla!

Vi har även plockat fram lite andra sommarleksaker, hinkar, spadar, vattenkannor, olika fordon etc. En liten del av vår stora sandlåda har tinat fram så barnen har kunnat leka i sanden också.
Det har varit riktigt varmt i solen, så pass så vi behövt plocka av oss lite kläder. Tack för att ni har skickat med även lite tunnare ute-kläder så att vi snabbt kan byta på barnen när det behövs.
Obs! Vi har köpt in solskyddskräm och smörjer in barnen när vi ser att det behövs. Har ni någon egen salva som ni hellre vill att vi använder till barnen så tag med den och säg till oss.

Barnens tomatplantor har vuxit mycket på en vecka och vi har tillsammans barnen tittat på hur bladen utvecklas och hur plantan växer. Barnen frågar ofta när de får ta hem sina plantor för de vet att de ska få göra det.
Vi hade först planerat att ha dem kvar här en längre tid nu under våren för att fortsätta följa hur de växer , men vi har tänkt om och tror att det är lättare för er att frakta hem dem nu innan de blir allt för höga ?! Annars kanske det finns risk för att de går av under hemtransporten. Alla barn har varsin kruka i köket , säg bara till när ni kan ta med dem hem.
Vi har några extra plantor som får vara kvar här på förskolan och de kan vi fortsätta sköta om och följa utvecklingen tillsammans med barnen.”
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen liksom sitt kunnande om växter.(Lpfö 98,rev 2016).

Som vi nämnt i tidigare veckobrev, så har vi börjat förbereda för utvecklingssamtal och kommer att erbjuda er samtal från mitten av maj månad. Vi kontaktar er när det är dags att boka in tider.


Lite datum att komma ihåg:
Torsdag 16 maj är vi inbjudna av Hf-Solgläntans förskola till ”Bamselopp” i Övertorneå på Idrottsplatsen. ( Mer info kommer i nästa veckobrev)

Onsdag 19 juni är förskolan att stängd pga planering/utvärderingsdag.

Nästa vecka v 18 har vi planerat följande:

Måndag: 5-åringarna besöker förskoleklassen kl 8.30.
Uteaktiviteter på gården.

Tisdag: Vi grillar korv på förmiddagen i vår grillstuga eftersom det är valborgsmässoafton.

Onsdag: FÖRSKOLAN ÄR STÄNGD! (1 MAJ ÄR EN RÖD DAG!)

Torsdag: Vi gör vårens första skogspromenad kl 09.00 med alla barn. Vi letar vårtecken och tittar hur det ser ut i skogen efter vintern.

Fredag: Uteaktiviteter
Vi får besök av en ny familj som kommer och tittar på förskolan och skolan under förmiddagen.

Trevlig helg önskar Ulrika, Emelie, Anna-Karin och Lena





Hej alla barn och föräldrar! Vecka 15


Vi har haft fina dagar denna vecka. Lite kallt har det varit vissa dagar när det har blåst kalla vindar. Men nu kan vi promenera på snön överallt. Det är så roligt när vi har skare. Barnen leker tillsammans där ute. Det som har varit roligt denna vecka är traktorerna, hink och spade och att åka i våra stora snöbackar. Plus att kunna gå på den hårda skaren.

På måndag var 5-åringarna till skolan och hälsade på. Där har de fått vara med på skolbarnens aktiviteter och de har fått ha rast på skolgården. Barnen tycker det är riktigt roligt att vara där och ser fram emot nästa gång de får gå dit.
Förskolan ska sträva efter att i samverkan med lärare i förskoleklassen, skolan och fritidshemmet förbereda barnen och deras vårdnadshavare inför övergångar.
(Lpfö 98,rev 2016)

Denna vecka har vi även gjort en liten ändring i våra matrutiner. De stora barnen har fått äta i klassrummet. Det är fint att kunna dela barngruppen när vi har så stora lokaler och det är praktiskt för oss att när vi har samling direkt efter maten.

På samlingarna har vi haft målning med flaskfärger på våra stafflier och vi har haft sångstund med en hel del välkända sånger. Vi har lyssnat på QR sagor och vi har även haft sångsamling med hjälp av sångkort tillsammans med barnen.

På onsdag har vi firat Emma som fyller 2 år. Stort Grattis till dig Emma. Vår påsk pyssel kväll var också på onsdag. Tusen tack för alla som hade möjlighet att komma. Det är alltid lika roligt att ordna pyssel till er barn och föräldrar. Det blev flera fina påskpyssel som barnen fick ta med sig hem.

Nästa vecka (v16) är det påsk lovs vecka och vi har öppet som vanligt. Då en hel del barn tar påsklov nästa vecka kommer vi inte att planera in några särskilda aktiviteter, utan vi kommer att styra aktiviteterna efter vad barnen vill göra.

Vecka 17 kommer vi att ha en ute vecka och vi har det på grund av att efter ett längre lov är det lämpligt med en liten inskolning igen med barngruppen.


Vecka 17 sker detta:

Måndag Förskolan stängd

Tisdag Uteaktiviteter

Onsdag Uteaktiviteter

Torsdag Skolan och förskolorna har Öppethus här i Hedenäset 25/4 mellan klockan 17:00-19:00.Ta med släkt och vänner. Alla är hjärtligt välkomna. Det bjuds på fika.

Fredag Inne/ute lek


Nu önskar vi Er en fin helg och ett fint påsklov från Emelie, Lena, Ulrika och Anna-Karin




Veckobrev v 14


Hej alla barn och föräldrar!


Den här veckan har vi börjat skola in ett nytt barn här på förskolan. Han heter Einar Hulkoff och är 2,5 år. Vi är jätte glada över att få fler barn i gruppen och hälsar Einar med familj varmt välkommen till oss :) !


April månad har startat med  toppenfint vårväder hela veckan och vi har därför haft mycket uteaktiviteter ute på gården.  Snön har smält mycket sedan förra veckan och mycket av de områden på gården  som plogats under vintern är nu snöfria men fläckvis isiga. Barnen leker för fullt med både snö,is,lera,pinnar,kottar och annat som kommer fram under snön. Några barn leker fortfarande i snöhögarna och andra vill leka där snön tinat bort och söker sommarleksaker:). Lekstugan har också varit välbesökt under veckan.


Det har varit någon minusgrad fortfarande på morgonen men innan vi går in till lunch så är snön väldigt blöt och marken är delvis lerig.

Vi förstår att det därför är lite svårt att veta vilka ytterkläder som är lämpliga just nu, men vi rekommenderar att barnen har både vinteroverall ,galonbyxor samt både stövlar och vinterskor och gärna flera par ombytes handskar för det går åt nu. Har ni extra overaller så är det också bra att ta hit för vi ser att barnen kan bli blöta även om de har galonbyxor.


De större barnen har på samlingen under veckan börjat följa en ny serie från UR som heter ”Doktor Karins stetoskop” och den handlar om människokroppen och är anpassad för barn mellan 4-6 år.  Detta för att vi har hört att de äldre barnen spontant funderar mycket över kroppen och ställer ofta frågor till oss fröknar om hur allting fungerar inuti våran kropp.

Serien är uppdelad i korta avsnitt om olika organ i kroppen och vi har i veckan sett ett avsnitt om ”skelettet” samt ett om ”huden”.

Efteråt hade vi en intressant reflektion tillsammans över de vi sett i programmet och barnen berättade bla annat om olika sår etc som de haft och andra erfarenheter då någon skadat  sitt skelett dvs brutit något.


I övrigt så kan vi berätta att tomaterna växer så det knakar och det börjar vara dags att skola om dem i lite större krukor, vilket vi kommer att göra snart.

Detta för att tomatplantorna ska få lite mer jord och plats att växa i.

Barnen tittar på sina plantor dagligen och jämför hur många de har i sin kruka samt hur mycket de vuxit på längden.


Lite info om vår mobiltelefon! Vi kan tyvärr inte ta emot mms. Sms går bra och ni får gärna skicka sms el ringa så snart ni behöver informera oss om något. Vi vill däremot upplysa er om att under vardag-kvällar ( efter kl 16.30) och under helgen finns telefonen här på förskolan så ni vet  om det är något viktigt meddelande som vi behöver veta inför näst kommande dag el vecka. Om det tex är förändringar i barnens vistelsetider som ni vill meddela oss så meddela före 16.30 på fredagar. Annars ser vi inte informationen förrän på måndag kl 06.30 då vi öppnar.



Nästa vecka v 15 har vi planerat följande:

Vi fortsätter med inskolning och olika lek-aktiviteter där vi lär känna varandra.


Måndag: 5-åringarna besöker förskoleklassen 8.30-9.30

               Uteaktiviteter

Tisdag:  Uteaktiviteter


Onsdag: Uteaktiviteter

Obs ! Påskpyssel eftermiddag/kväll kl 15-17.30. Ni föräldrar är varmt välkomna att komma hit och göra påskpyssel tillsammans med era förskolebarn! Vi erbjuder olika påskpyssel och bjuder också på lite smörgås och frukt.

Tiden är en drop in tid från kl 15-17.30 och ni kommer när det passar er samt stannar så länge ni vill och har möjlighet under denna tid. Meddela oss gärna om ni inte kan komma så vi vet,Tack!


Torsdag:  Uteaktiviteter


Fredag:  Uteaktiviteter



Trevlig helg önskar Ulrika Emelie, Anna-Karin och Lena





                 Veckobrev v 13


Hej alla barn och föräldrar!


Den här veckan har det varit mycket fokus på skidåkning och höjdpunkten var på onsdag då vi genomförde ”Barnens Vasalopp” här på Björkens förskola tillsammans med barnen och kollegorna från Solgläntan i Övertorneå. 

Vi började med lite gemensam uppvärmning till musik och alla barn fick också varsin nummerlapp. Tillsammans hade vi 25 ivriga skidåkande barn som sedan glatt åkte runt från ”Sälen” till ”Mora”. Vi hade skyltar längs spåret som markerade de olika orterna.  Väl framme i mål fick alla barn varsin guldmedalj samt lite vatten och frukt.


Det var jätte roligt att vi även hade publik och att barnen hejades på av både skolbarn med personal samt föräldrar och andra intresserade som hade möjlighet att komma och titta på loppet.

Vi säger ett stort Tack till alla duktiga skidåkare för ett väl genomfört Vasalopp och vi Tackar även er föräldrar, skolbarn och övriga som hade möjlighet att vara med oss och heja fram barnen i spåret!

Vi fröknar och barnen här på Björkens förskola är jätte glada över att vi kan ha en del gemensamma aktiviteter båda förskolorna tillsammans och att barnen kan träffa varandra under lekfulla former.

I år valde vi att dricka den traditionella blåbärssoppan till mellanmålet istället för att servera den ute på skidspåret. Detta för att undvika att barnen får blåbärsfläckar på sina overaller. Alla barn har även fått varsitt diplom som ett minne från Vasaloppet.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande.(Lpfö 98,rev 2016).


I övrigt så har vi under veckan också hunnit med några planerade skapande aktiviteter, bla har de större barnen gjort en ”superhjälte” samt en mask utav pärlor. Det var en bra finmotoriks träning och barnen var riktigt duktiga på att trä pärlor. Efteråt lekte barnen spontant med sina maskar och att maskarna var kompisar med varandra.

Vi har också fortsatt att följa Ur -programmet ”Tiggy testar” och har sett ett avsnitt som heter ”mugg-telefonen” samt ”russinhissen”. Barnen tycker det är spännande att få se Tiggys experiment  och är ivriga på att själva få prova experimentet efteråt.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse  liksom sitt kunnande om enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen”(Lpfö 98,rev 2016).

 

De mindre barnen har haft sång och musik samling med olika konkreta föremål och rörelser till sångerna. Vi ser att barnen tycker att det är jätteroligt med sång och musik och de skrattar glatt när vi sjunger tillsammans. De är härligt att följa barnen och se hur det utvecklas under samlingen på olika sätt varje vecka. De härmar och sig fler och fler ord, rörelser osv och vi hör att de gnolar och sjunger sånger spontant även efter samlingen.


Nu har det börjat sticka upp små, små tomatplantor i våra krukor som vi sådde förra veckan och vi vattnar och följer den utvecklingen med spänning.

En intressant iakttagelse som vi gjort är att i krukan där vi satte tomatskivorna med jord på , har det börjat sticka upp gröna tomatplantor flera dagar före krukorna där vi sådde tomatfrön från fröpåsar. Hur kommer det sig? Barnen var inte helt övertygade om att det skulle växa tomater överhuvudtaget från tomatskivorna och så lyckades det snabbare!

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen liksom sitt kunnande om växter.(Lpfö 98,rev 2016).


Vi närmar oss påsk och kommer att ha en påskpyssel eftermiddag/kväll för förskolebarnen och er föräldrar, som vi brukar. Vi har bokat den 10 april för denna aktivitet och kommer att ha påskpyssel från kl 15-17.30. ( Mer info kommer).



Nästa vecka v 14 har vi planerat följande aktiviteter:

Vi fröknar börjar förberedelser för utvecklingssamtalen som vi kommer att börja genomföra i slutet av april. (Mer info kommer).


Måndag: 5-åringarna besöker skolan 8.30

               Uteaktiviteter

Tisdag:Uteaktiviteter


Onsdag: Uteaktiviteter


Torsdag: Uteaktiviteter


Fredag: Uteaktiviteter


Obs! Vi informerar om att onsdag 19 juni kommer vi ha stängt förskolan på grund av planering/ utvärdering. Skriv gärna upp det i kalendern där hemma.  

 

Det lovas solsken i helgen :) och vi hoppas alla kan njuta av det!  Ha det gott och så ses vi på måndag igen! Hälsningar Anna-Karin, Emelie , Ulrika och Lena











Hej alla barn och föräldrar!      Vecka 12



Nu har vi snö så det räcker. Snöhögarna är jätte stora och man sjunker djupt ner i snön. Det är roligt med snö, men kanske det räcker nu. Den här veckan har vi börjat så frön med alla barn. Vi har pratat och funderat på hur en tomat utvecklas och växer. Hur kan det bli en tomat?   

Därefter har vi skivat en tomat och tittat på fröhuset. Barnen fick plantera skivade tomater i en kruka, så nu är det spännande att få följa vad som händer i krukan. Barnen har även fått plantera vanliga tomatfrön. Hoppas att de börjar växa fint. Då har ni kanske en tomatplanta som ni får ta hand om i sommar.


Till krukorna har barnen fått göra ett pyssel. Fina pappers tomater på en glasspinne blev det. De har även fått följa en prick till prick teckning. Vi klurade först på vad den kunde föreställa. Resultatet blev en tomat.

Vi har även haft parträning från strumppåsen med de små. Där har vi lekt en lek där de ska träna på att hitta par på ett lekfullt sätt. De stora har fått höra på flanosaga och jobba med Play-Doh lera.


Under veckan har vi åkt skidor. Barnen tränade inför Barnens vasalopp som är på onsdag nästa vecka. De var riktigt duktiga på att åka.

På onsdag den 27 mars kommer Solgläntans förskola till oss för att delta i Barnens vasalopp. Vi kommer att börja med uppvärmning och därefter beger vi oss till fotbollsplanen på skolan där skidloppet kommer att vara. Vid målgång kommer barnen att bli bjudna på osötad blåbärssoppa, majskrokar och frukt. De kommer även att få medalj. Diplom kommer de att få inne på respektive förskola. Vi hoppas nu bara att det blir en fin vinterdag, ivriga skidåkare och publik. De minsta barnen som ännu inte åker skidor är också med och åker pulka runt skidspåret.


Obs! Vi informerar om att onsdag 19 juni kommer vi ha stängt förskolan på grund av planering/ utvärdering. Skriv gärna upp det i kalendern där hemma.  

Den här veckan har vi haft 3 praktikanter från högstadiet. Tusen tack Julia, Oskar och Siri för all er hjälp under denna vecka.


Nästa vecka (v 13) sker detta:


Måndag:5-åringarna besöker skolan kl. 8:30. 3-4 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30–9.15  och därefter utevistelse.

               1-2 åringarna har en sångsamling och egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter utevistelse.

 

Tisdag:Vi tränar inför Barnens vasalopp klockan 9:00    

Utelek

 

Onsdag: Välkomna på Barnens vasalopp klockan 9:15.


Torsdag: Uteaktiviteter, skidåkning för de som vill åka.


Fredag:   Inne eller ute-aktiviteter

 

Ha en fin helg önskar Emelie, Lena, Ulrika och Anna-Karin



Veckobrev v 11

 

Hej alla barn och föräldrar!

 

Förra veckan hade skolbarnen sportlov och flera av barnen här på förskolan har också varit lediga. Vi hälsar er välkomna tillbaka och hoppas att ni haft det bra under lovet!

Under veckan som gått har barnen fått göra lite olika skapande aktiviteter . De större barnen har bl.a. pysslat och gjort en låtsas glass samt fått måla fritt med flaskfärger.

De har också börjat se ett program från UR som heter ”Tiggy testar”. Vi hann se två olika avsnitt och de handlade om experiment som tigern Tiggy testade. Ena avsnittet hette ”flyter eller inte” . Efter programmet har barnen sedan själva fått prova samma experiment . Vi testade bl.a. om en nyckel, skruv, tågbanebit, kotte, sten och badanka flyter. Det var spännande!  


Det andra avsnittet hette ”flaskspöket” och här fick barnen se ett experiment som handlade om hur man med hjälp av vattentryck kan ”trolla” fram ett spöke. Barnen tyckte även detta var jätte spännande och fick självklart även här prova experimentet själva. Vi kommer att se fler avsnitt från UR längre fram.

Vidare så har de större barnen tränat på vik-teknik. De fick vika två olika typer av flygplan och sedan fick de jämföra vilket plan som flög bäst. De har även lyssnat på en QR-saga, där vi tränat på olika färger. Boken heter ”Vilken färg har djuren?”.

”Förskolan ska sträva efter att alla barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar”, (Lpfö 98,rev 2016).

 

De mindre barnen har bl.a. jobbat med att träna munmotoriken med hjälp av sugrör och fjädrar. De fick försöka förflytta fjädern genom att blåsa i sugröret och det fixade barnen! De skrattade gott och tyckte det var jätteroligt! Syftet med övningen var att barnen skulle gymnastisera sina talmuskler som är nyttigt för att barnen ska hitta rätt i munnen och förbättra sitt uttal, som vi skrev om i förraveckobrevet.

Vidare så har de mindre barnen också tittat på några avsnitt från Pino på samiska.

 

Vi hade även planerat att åka skidor i tisdags men det var för kallt på förmiddagen och samma var det även på onsdag. Vi kan inte styra över temperaturen tyvärr, men lämna gärna barnens skidor här under veckan så åker vi skidor spontant när det är väder för det. Vi har ju så nära till skidspåret. :)

Vi fortsätter med den planerade äventyrs-skidåkningen som vanligt på tisdagar och nu tränar vi lite extra inför barnens Vasalopp som närmar sig.


Onsdag 27 Mars har vi bokat in barnens Vasalopp på skidor här på förskolan. ( mer info om tid kommer!).

Vi har bjudit in barnen från solgläntans förskola också, som vi brukar och vi hoppas det kommer bli en fin förmiddag med många ivriga skidåkare:). De minsta barnen som ännu inte åker skidor får vara med ändå och åka pulka runt skidspåret.


Eila’- Maria fyllde 2 år i onsdags och vi säger stort grattis till henne! Vi firade henne med sång, frukttårta och paket.

 

Vi har fått information från en förälder som misstänker att barnet fått vattkoppor nu i veckan och tycker att vi kan upplysa era andra föräldrar om detta eftersom det är en barnsjukdom som smittar.

 

Obs! Vi informerar också redan nu om att onsdag 19 juni kommer vi ha stängt förskolan på grund av planering/ utvärdering. Vi kommer att påminna om detta längre fram.

 

 

 

 

Nästa vecka, v 12 har vi planerat följande aktiviteter på förskolan:

Vi kommer att ha 3 praoelever från åk 8 på förskolan hela veckan.  De heter Oskar, Siri och Julia och vi hälsar dem välkomna till oss!

 

Måndag: 3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30–9.15  och därefter utevistelse.

        1-2 åringarna har en sångsamling och egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter   utevistelse.

 

Tisdag: Äventyrs-skidåkning kl 09.00 för alla som vill åka.

            Utelek

 

Onsdag: : 3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30–9.15 och därefter utevistelse.

                1-2 åringarna har en sångsamling och egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter utevistelse.

Torsdag: Uteaktiviteter, skidåkning för de som vill åka.

Fredag:   Inne eller ute-aktiviteter

 

Ha en riktigt trevlig helg önskar Anna-Karin, Emelie, Ulrika och Lena






Hej alla barn och föräldrar!   Vecka 9




Veckorna rusar iväg och vi går redan in i mars månad. Nu har vi fått njuta av riktigt fina vårdagar. Tänk vad skönt det är när solen kommer fram och det blir fina plusgrader. Även barnen säger att det är skönt väder och säger- ”titta solen är framme”.


Måndagen började med att 5-åringarna besökte skolan. Barnen tycker det är så spännande att få vara där på besök. Dom får en lång och fin introduktion till skolstarten i augusti.


Den här veckan har vi tillverkat superhjältar, barnen var riktigt nöjda över sina figurer och har lekt med dem på förskolan. Vi har även haft äventyrsskidåkning. Här har vi haft bra träning på teknik och koordination. Det var lite isigt i spåren men det gled fint när barnen susade fram. Det är så bra att vi har så nära till skidspår där vi kan träna.


Under veckan har vi även jobbat med lite munmotorik. Vi har tränat på att blåsa in genom ett sugrör och försöka förflytta en liten pompom boll med hjälp av sugrör och mun. Vi har även tränat på att blåsa ut. Detta gjorde vi genom att blåsa ut genom ett sugrör och i och med det förflytta en pingis boll genom en bana. Båda sätten tyckte barnen var roliga att testa på. Att blåsa in var lite klurigt i början, men glädjen var stor när de sedan fixade det. Att blåsa, suga, grimasera och leka med tungan och läpparna på många olika sätt är väldigt viktigt för talmotoriken. Alla barn har nytta och glädje av munmotoriska lekar. Genom att gymnatisera alla sina talmuskler, lär sig barnen att hitta rätt i munnen och förbättrar samtidigt sitt uttal.

Förskolan ska sträva efter att utveckla ett nyanserat talspråk, ordförråd och

begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor,

argumentera och kommunicera med andra, (Lpfö 98,rev 2016).


De små barnen har haft sångsamlingar och de har även pysslat en superhjälte.

Förskolan ska sträva efter att barnen utvecklar sin skapande förmåga och sin   

förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer

som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama, (Lpfö 98,rev 2016).


Vi kan även berätta att vi har haft två praktikanter hos oss denna vecka. Vi får säga stort tack för alla hjälp till Christa och Isak.


Som ni sett har vi haft Emelie som vikarie under veckan.


Nästa vecka har skolan sportlov och några barn från oss har tagit ledigt. Viktoria och Emelie kommer att vikariera här och Lena kommer att vara ledig 3 dagar, Ulrika 4 dagar och Anna-Karin hela veckan.




Veckan efter sportlovet (v 11) sker detta:



Måndag: 3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

               och därefter utevistelse. 1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter utevistelse.


Tisdag: Äventyrs-skidåkning kl 09.00 för alla som vill åka.

             Utelek


Onsdag:3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

               och därefter utevistelse. 1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter utevistelse.


Torsdag: Uteaktiviteter.


Fredag: Inne elller ute-aktiviteter




Ha en fin helg önskar Lena, Emelie, Ulrika och Anna-Karin






Veckobrev v 8


Hej alla barn och föräldrar!


Det är redan fredag igen! Tiden och veckorna rusar föbi i en rasande takt och vi närmar oss redan slutet av feruari månad.

De kallaste vinterdagarna har kanske passerat och vi har redan hunnit uppleva någon dag med riktigt vårväder, gnistrande sol, takdropp och plusgrader. Nu har vi verkligen den bästa delen av vintern framför oss, härligt med vårvinter, eller hur?! :)


Under veckan som gått har vi haft ”äventyrs-skidåkning” första gången för i år här på förskolan.Vi använder oss av samma skidspår som lågstadiet, precis nedanför skolan, så det är nära och lättillgängligt för oss att gå till.

Vi börjar med att bara åka skidor och jobba med tekniken och koordinationen . Längre fram när vi övat upp lite teknik så har vi planerat att införa lite olika äventyrs-uppdrag längs skidspåret för att göra skidåkningen ännu roligare och mer spännande för barnen.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik,koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande(Lpfö 98,rev 2016).


Fem-åringarna har varit på besök till skolan igen i veckan och fröknarna Anna och Viktoria hälsar att de fungerar så bra under besöken. De ser att barnen tycker att det är roligt och börjar känna igen rutinerna i skolan.

Förskolan ska samverka på ett förtroendefullt sätt med förskoleklassen,skolan och fritidshemmet för att stödja barnens utveckling och lärande i ett långt perspektiv.Lpfö 98,rev 2016).


I veckan har de större barnen fått måla ett självporträtt som vi brukar göra  minst en gång varje år. Barnen får titta på ett allldeles nytaget foto och utifrån det måla sitt porträtt. De mindre barnen har istället gjort handavtryck och det gör vi också varje år innan de börjar måla porträtt.

Vi kommer att hänga upp självporträtten och handavtrycken på väggen i köket, så kom gärna in och titta dem! :)


Vidare så har vi i veckan fortsatt att jobba med QR-koder genom en sagobok som vi lånat på biblioteket. Boken heter ” Vad har hänt” och är en bilderbok med 12 korta filmer som vi kunnat se med hjälp av QR-koder. Barnen tycker det är jätte spännande och vill bara se mer och skanna fler koder.

Vi har också lyssnat på en flanosaga om Guldlock och  de tre björnarna.





Nästa vecka ( vecka 9),har vi planerat följande på förskolan:


Måndag: 3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

                och därefter utevistelse. 1-2 åringarna har en sång-samling och       egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter utevistelse.


Tisdag: Äventyrs-skidåkning kl 09.00 för alla som vill åka.

             Utelek


Onsdag:3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

               och därefter utevistelse. 1-2 åringarna har en sång-samling och       egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter utevistelse.


Torsdag: Uteaktiviteter.


Fredag: Inne elller ute-aktiviteter


Ha det gott och trevlig helg önskar Ulrika,Anna-Karin och Lena






                 Hej alla barn och föräldrar!  Vecka 7




Under veckan som varit har vi haft den sista gympa lektionen för tillfället. Efter äventyret som vi hade förra veckan hade vi en reflektion med barnen. Där kom det fram att de hade önskemål om att få testa igen på vissa av övningarna. Så vi byggde upp 2 olika stationer som de fick testa på. Vi lekte även lite olika tafatt lekar och samarbetslekar. Väldigt nyttigt att träna på. Vi ser en stor utveckling på barngruppen när det gäller det. De ”hejar ropar” spontant på varandra och vi ser hur kamraterna växer när de får positiva saker sagda till varandra. Vi poänterar och lyfter alltid när vi ser fina tankar som barnen har. De blir som en positiv spiral åt alla håll då. Riktigt roligt :) På mini gympan har vi lekt boll och rörelselekar. Bamses mini gympa är också väldigt populär. Nästa vecka kommer vi att starta äventyrsskidåkning.


Vi har fortsatt att jobba med QR-koder och barnen känner nu lätt igen en QR-kod. De berättar även att de har sett QR-koder hemma på matvaror och i tidningar. Barnen har fått höra på en saga som var kopplad till QR-koder. Det var väldigt populärt att höra på dessa sagor, då det blev ett lite annorlunda sätt att lyssna på.

”Förskolan ska sträva efter att alla barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar”, (Lpfö 98,rev 2016).


Vi har även tillverkat alla hjärtans dag pyssel. Det blev ett hjärta med piprensare och pärlor och det blev även en hjärtgubbe på pinne. De yngsta gjorde handavtryck som blev alla hjärtans dag kort. Barnen passade även på att måla med fingerfärg, kladdigt, kallt och roligt.


Vi har även startat upp lite experiment. Vi kommer att titta på ett ur program som heter Tiggy testar. Denna gång testade vi hur mycket en liter är.


Emelie är här torsdagar eftermiddag och hela fredagar då Anna-Karin är föräldraledig under en tid på våren.


Nästa vecka (v 8) sker detta:


Måndag  Petrus, Vida, Lisa och Eskil besöker skolan 8:30. Skapande för 3-4 åringarna kl 8:30-9:15 och därefter utevistelse. 1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter utevistelse.


Tisdag  Utelek/Äventyrsskidåkning för de barn som vill. Klockan 9:00.


Onsdag  3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

                och därefter utevistelse. 1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter utevistelse.


Torsdag Utevistelse och utelek för alla barn


Fredag Barnen har inneaktiviteter.


Trevlig helg önskar Emelie, Ulrika, Lena och Anna-Karin




Veckobrev v. 6 2019


Hej alla barn och föräldrar!


Vi började veckan med ett fantasi-äventyr i gymnastiksalen. Barnen var indelade i två olika grupper 4 åringarna i en och 5 åringarna i en och de fick gå äventyret i omgångar. Medan den ena gruppen gick äventyret fick den andra gruppen hälsa på i F-3 hos Anna och Viktoria och sedan bytte vi.

Barnen hade via en bakgrundsberättelse (fantasi berättelse) fått i uppdrag av ekorren ”Ekke” att hjälpa honom att hitta 4 olika geometriska former samt 4 äpplen och en QR-kod som han hade tappat bort i gymnastiksalen. Detta hade hänt då han kom flygandes i en luftballong och råkade flyga in genom ett öppet fönster i gympasalen.

Vi fröknar hade förberett så hela gymnastiksalen var en enda lång hinderbana inklusive scenen och barnen visste att de måste samarbeta och hjälpa varandra för att ta sig förbi alla hinder och samtidigt lösa uppdraget som de hade fått av Ekke.

Ekke väntade på oss när vi kom till gymnastiksalen och han följde med och hejjade på barnen längs banan.

För att ta sig fram var barnen tvungna att göra många olika motoriska rörelser/övningar tex balansera, klättra upp, ner och igenom, krypa på olika sätt, åla, hoppa, smyga, gå baklänges osv. Barnen fick också turas om att vara ledare dvs. gå först. 


Motorikbanan var ganska utmanande och krävande men vi har övat mycket tidigare så barnen löste hindren galant och uppdragen likaså. De fick känna sig som ”hjältar” och vi kunde överlämna de fyra geometriska formerna till Ekke. Äpplena fick barnen som belöning av Ekke. Han ville att vi skulle lägga de geometriska formerna i hans luftballong som vi hittade innan vi skulle gå ut från äventyret. Vi hittade även QR-koden på en av massa ballonger som låg utspridda på scenen. Via koden fick vi fram en sång om ”geometrixerna” som Ekke kallade de geometriska figurena. Den sjöng vi uppe på scenen.


Efter äventyret hade vi en reflektion med barnen som vi kallar ”backspegeln”. Vi blickade tillbaka på äventyret med hjälp av olika förberedda frågor till barnen.

Alla barnen tyckte att äventyret hade varit både roligt och spännande och de tyckte att vissa övningar var extra roliga och några barn tyckte också att en del övningar varit lite svårare än andra. De tyckte att samarbetet i gruppen hade fungerat bra och alla hade hjälpt varandra. Alla barn frågade redan när vi lämnade gymnastiksalen om vi kan göra äventyret en gång till, så roligt att höra !!

”Förskolan ska sträva efter att varje barn: utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning” (Lpfö 98,rev 2016).


De mindre barnen hade minigympa med rörelse och sånglekar på förskolan samtidigt som de äldre var på äventyr i gymnastiksalen.


I onsdags uppmärksammade vi den samiska nationaldagen eftersom vi har barn med samiska som modersmål.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet samt sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål” (Lpfö 98,rev 2016).

Vi lyssnade på några olika barnsånger på samiska, bä bä vita lamm och imse vime spindel och barnen kände genast igen melodin och kunde hänga med i rörelserna till sången. Vi lyssnade även på Jon Henrik Fjällgrens jojk ” Jag Är fri ” och pratade om att jojka är ett särskilt sätt att sjunga som har utvecklats hos samerna.

Vi visade också den samiska flaggan och jämförde den med den svenska och finska flaggan. Vidare så pratade vi om samernas kläder och visade bilder på deras dräkt som kallas kolt och vi tittade på och jämförde också olika koltar.


Barnen fick sedan färglägga målarbilder på olika samiska koltar samt den samiska flaggan som vi fått av Eilá–Marias mamma. Vi fick även en samisk saga att läsa som handlade om hur björnen förlorade sin svans.Tusen tack, det var uppskattat av barnen!

Vi pratade om att många samer jobbar med renskötsel och tittade på olika bilder på renar.  Vi jämförde renen och älgen och pratade om att det är tillåtet att jaga älg men inte ren.

Som avslutning lyssnade vi på två olika sagor på samiska som vi laddat ner och vi tittade även i en app där man kan träna på samiska ord. Barnen härmade och tyckte det var roligt att försöka säga de samiska orden.


Förutom de samiska målarbilderna har barnen under veckan även hunnit ha några andra skapande aktiviteter, bla har de fått jobba med att göra ett eget tangram, ett geometriskt pussel bygga och en pappers helikopter.


Obs lite information!

Nästa vecka på måndag 11 februari  är det skollov, då lärarna har U-dag. Det innebär att deltidsbarnen här på förskolan också är lediga eftersom de följer skolans läsårsschema.

Vi informerar också om att Anna-Karin from.denna vecka kommer att vara föräldraledig  efter kl.12.15 på torsdagar samt hela fredag under en tid på vårterminen. Emelie Johansson kommer att vikariera för henne under denna tid och hon känner alla barnen, så det kommer fungera bra! :)


 

Nästa vecka v 7 har vi planerat följande:

Måndag: 3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

                och därefter utevistelse.

      1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan        samma tid och därefter utevistelse.

 Tisdag: Äventyrsgympa i gympasalen kl. 8.30 för Petrus, Eskil, Vida, Lisa,

             Ellen, Lilja, William och Vilmer.

             Minigympa på förskolan för Emma, Eilá-Maria och Dahlia.

Onsdag: 3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

                och därefter utevistelse.

      1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan        samma tid och därefter utevistelse.

Torsdag:3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

                och därefter utevistelse.

      1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan        samma tid och därefter utevistelse.


Fredag: Barnen har inneaktiviteter.

 

Kylan har hållt ett stadigt grepp om oss länge nu..men idag verkar det äntligen som om vi får lämplig temperatur att kunna vara ute till helgen. Håll tummarna!!

Vi önskar er Alla en riktigt skön helg, hälsningar Anna-Karin, Ulrika och Lena





Hej alla barn och föräldrar!    Vecka 5


Oj, vad vi har hunnit med mycket under veckan. På morgonsamlingarna har vi prövat på blåsmålning och vanlig målning. Blåsmålningen har vi testat på två olika sätt. En blev en gubbe med hår och en blev en fantasi figur. Dom blev jätte fina och barnen blev så nöjda när de såg resultatet. Barnen har även fått tillverka en tusenfoting av en äggkartong. Det har varit mycket sagoläsning och de har fått höra på en flanosaga. Flanosagan hette Patriks verkstad.


”Förskolan ska sträva efter att barnen utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.” (Lpfö-98, rev 2016)


De stora barnen har varit på en musikföreställning på tisdag. Det var en massagesaga där Molly och Tiger gick på ett äventyr för att hitta Solberget. Det var sång, musik, rörelse och lite massage. Allt var taget från en bok som vi fick med oss tillbaka till förskolan. Barnen har velat lyssna flera gånger på boken som vi fick med oss. Susanne Lind som höll i föreställningen berättar att

enligt forskare är beröring en av de viktigaste grundstenarna för hjärnans utveckling.

beröring bidrar till att forma vårt nervsystem och är ett verktyg för att bilda relationer med andra människor.

många studier visar att massage ger lugnare barngrupper om man gör exempelvis massagesagor kontinuerligt. 


De yngre barnen har haft gympa på förskolan. Där har de sjungit, dansat och tränat på olika motoriska övningar. Vi har även introducerat de äldre barnen i ett gympa äventyr. Vi ska hjälpa ekorren Ekke som behöver hjälp att fina sina geometriska former och äpplen. Barnen kommer även att komma i kontakt med QR-koder och och en sång.

”Förskolan ska sträva efter att barnen utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.” (Lpfö-98, rev 2016)

Det blir en hel del samarbets övningar som barnen kommer att få göra och en massa motoriska övningar, men det har vi tränat på, så vi kommer att vara väl förberedda inför vårt gympaäventyr.


Vi har även fått höra att det går magsjuka hemma hos förskolebarn och att det går vattkoppor bland skolbarn. Vi hälsar krya på hälsningar.



Nästa vecka (v 6) sker detta:


Måndag:3-5 åringarna har ett gympa äventyr klockan 8:30. Vi kommer att gå i omgångar med barnen och   medans ena gruppen väntar så får barnen vara och hälsa på hos Anna och Viktoria.           


Tisdag:3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

              och därefter utevistelse. 1-2 åringarna har en sång-samling och 

              egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter utevistelse.




Onsdag:3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

             och därefter utevistelse. 1-2 åringarna har en sång-samling och 

              egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter utevistelse.


Torsdag: 3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

              och därefter utevistelse. 1-2 åringarna har en sång-samling och 

             egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter utevistelse.


Fredag: Barnen har inneaktiviteter.





Ha en riktigt fin helg önskar Ulrika, Lena och Anna-Karin






Veckobrev v. 4  2019


Hej alla barn och föräldrar !


Vi  börjar med att be om ursäkt för att vi råkade skriva fel veckonummer i förra veckans veckobrev, (vi hade skrivit en planering inför v 3 och det skulle stå vecka 4.) Så kan det gå när ”tryckfelsNisse” är i farten.. :). Tack för att ni är så uppmärksamma och frågar oss när ni upptäcker att något blivit tokigt !


Kylan har tagit ett hårt grepp om oss hela den här veckan och vi har därför haft enbart inomhusaktiviteter. Det har fungerat bra men vi längtar till vi kan leka och lära utomhus också och få andas frisk luft!


Som vi berättat tidigare så har vi efter jul infört olika planerade skapande aktiviteter på morgonen under månd-torsdagar både för de äldre barnen och de mindre har också deltagit när det har varit en skaparaktivitet som är lämplig för dem.

Barnen har uppskattat detta mycket och säger spontant att det är jätteroligt att ”pyssla” i klassrummet. Den här veckan har barnen bla målat sina saltdegsfigurer, tillverkat egna slipsar och snöstjärnor. De har också prövat en ny målningsteknik, att måla med bilar! Fråga gärna barnen vad de tyckte om det! :)


Vi har också haft planerad samling både för de stora och de små i delad grupp måndag-torsdagar nu under ett par veckor och detta fungerar också riktigt bra. De mindre barnen har haft en sångstund och sjungit olika sånger med hjälp av en hatt som innehåller olika djur och figurer ( apa,hare m.m), samt haft en egen sagostund. De har också tittat på Pino på Lulesamiska och programmet handlade denna gång om vintern.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser,tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik,dans och drama.” (Lpfö-98, rev 2016)


De äldre barnen har på sin samling bla lyssnat på en flanosaga om Alfons Åberg ”som inte ville sova” och pratat om positiva tankar/egenskaper om varandra.  Att säga positiva ord / egenskaper om varandra är en återkommande aktivitet som vi gör varje år. Vi dokumenterar de barnen säger och lägger in detta i barnens portfoliopärm.

Vidare så har de äldre barnen också gjort lite olika snöexperiment på sin samling.  Fröken tog in snö och alla fick en egen liten hög som de fick undersöka på olika sätt.. bla känna på med både händer och en fot (om man ville). Att snabbt trampa i en hink med snö barfota var spännande och ”bara liite kallt” som barnen uttryckte det. Samtidigt som vi upplevde och undersökte snön, så blev det naturligt att samtala om snön, hur känns den och hur ser den ut? Är det skillnad på att hålla den i bara händer eller med hanskar på?

Vi utforskade också snön på andra sätt, vad händer med snön när vi tar in den i värmen? Vad händer om vi häller salt på snön? Vad händer om vi häller vatten på snön. Det blev också en diskussion om att man saltar och sandar vägar och varför man gör det ?

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förståelse för naturvetenskap och samband i naturen liksom sitt kunnande om enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. (Lpfö-98, rev 2016)


På äventyrsgympan den här veckan, hade vi uppvärmning till musik och använde oss av ”musikstopp”, dvs barnen skulle låtsas vara förstenade och stå blickstilla när musiken tystnade. Vi lekte”affären” och den här gången kunde man springa till en tårtaffär, bilaffär, klädaffär och väskaffär beroende på vad ”ledaren” sa att vi skulle springa till. Barnen fick turas om att stå i mitten av gymnastisalen och leda leken genom att säga, alla springer till, bilaffären, klädaffären osv.  Vi hade också en smyg/rörelseaktivitet som heter      ” kungens guldklimpar”, lite samma tema som Robin Hood..

Barnen skulle försöka smyga sig fram till kungen som låg och sov, snarkandes..( Anna-Karin utkädd till kung) och försöka ta en guldklimp var utan att hon vaknade. Sedan fick barnen turvisas att vara kungen.

Ytterligare en rörelse-aktivitet var ”vända koner” och den gick ut på att försöka vända  koner upp och ner samtidigt som ledaren/ledarna vände dem rätt väg igen..

Vi lekte också en populär lek som vi kallar ”toaletten” och det är också en lek som liknar leken ”förstenad”. Slutligen lekte vi ”fånga ormen” och där skulle ledaren försöka hålla ormen i rörelse(ett hopprep) samtidigt som ett annat barn skulle försöka fånga ormen genom att trampa på den så den står still och så turades barnen om…att fånga och hålla ormen i rörelse.

Vi har alltid en kort avslappning innan vi går tillbaka till omklädningsrummet och då ligger vi ner på golvet i en ring och lyssnar på lugn avslappnigsmusik.

Barnen tycker det är jätteroligt på äventyrsgympan och vill inte att gympatiden ska ta slut. -Bara en lek till,brukar de säga och när vi  brukar utvärdera aktiviteterna i omklädningsrummet så får vi mestadels bara positiva kommentarer, Kul!


Vi kan också berätta att vi har fått ett litet hus/koja till förskolan av Vilmers familj. Den är mycket uppskattad och används flitigt av barnen. Tusen tack till er!!


Nästa vecka ,v 5 har vi panerat följande:

Måndag:3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

              och därefter utevistelse. 1-2 åringarna har en sång-samling och 

              egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter  utevistelse.


Tisdag: Teater i Övertorneå för Lisa,Vida,Petrus,Eskil,Vilmer,William,Lilja och 

             Ellen.

             1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan

             samma tid.


Onsdag:3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

              och därefter utevistelse. 1-2 åringarna har en sång-samling och 

              egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter  utevistelse.


Torsdag: 3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

              och därefter utevistelse. 1-2 åringarna har en sång-samling och 

              egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter  utevistelse.

Fredag: Barnen har inneaktiviteter.


Ha en riktigt trevlig helg önskar Ulrika,Anna-Karin och Lena





Hej alla barn och föräldrar!                           Vecka 3




Den här veckan har vi hunnit med en hel del samlingar och pyssel aktiviteter med barnen. Vi började veckan med målning. Både med flask färger och med kritor och tusch. Därefter har vi haft rena pyssel aktiviteter, där det pysslades fram snögubbar, figurer och fina alster av pinnar och lim. Vi har även pratat om våra familjer. Därefter har barnen ritat hur sin egen familj ser ut. På torsdag har vi skapat med trolldeg. Den ska torka och nästa vecka kommer vi att måla dem.


På lilla samlingen har vi haft en hel del sånger som vi har sjungit. Där har vi bland annat använt oss av mjukdjur i samlingen. Vi har även sett på Pino filmer på finska, lulesamiska, teckenspråkstolkningar och svenska.

I förskolans uppdrag står det att barn som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål. (Lpfö-98, rev 2016)

Barnen har även ritat teckningar med kritor. På stora samlingen har vi lyssnat på flanosagor, vi har tillverkat masker av olika schabloner och vi har lekt kimslek.


På tisdag var det gymnastik för barnen. Där har vi lekt lite nya lekar. Bland annat blev gymnatiksalen förvandlad till en affär som man fick springa i. Barnen har hittat på nya lekar som vi har lekt. Vi har även testat på lite olika övningar inför vårt äventyr som vi kommer att ha i gymnastiksalen. Vi har använt oss av musik både vid uppvärmning och vid avslappning i slutet. Det är bra att kunna slappna av i slutet och få ner pulsen till lugn musik.

På mini gympan har vi haft musik gymnastik. Vi har sprungit och gått på tå, dansat och krypt. Där har vi tänkt på att använda kroppen på så många olika sätt som det går. I förskolans uppdrag ingår att barnen utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande, (Lpfö-98, rev 2016)


Nästa vecka kommer vi att fortsätta med delade samlingar och aktiviteter (vissa har vi tillsammans när det passar).


Nästa vecka (v 3) sker detta:


Måndag: 3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

                och därefter utevistelse.

                1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter  utevistelse.


Tisdag: Äventyrsgympa i gympasalen kl. 8.30 för Petrus, Eskil, Vida, Lisa,

             Ellen, Lilja, William och Vilmer.

             Minigympa på förskolan för Emma, Eilá-Maria och Dahlia.




Onsdag: 3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

                och därefter utevistelse.

                1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter utevistelse.


Torsdag:3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

                och därefter utevistelse.

                1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan samma tid och därefter utevistelse.


Fredag: Ute eller inne-aktiviteter beroende på utetemperaturen.




Ha en riktigt fin helg önskar Lena, Ulrika och Anna-Karin






Veckobrev vecka 2   2019


Hej alla barn och föräldrar!


God fortsättning på er alla och välkomna tillbaka till förskolan igen!

Ett nytt år och en ny termin har startat och vi fröknar ser verkligen fram emot alla aktiviteter som vi kommer att ha tillsammans med barnen den här vårterminen.

Vi fröknar har haft utbildning/planeringsdag i måndags då vi hade stängt förskolan och Lena och Anna-Karin hade även planering inför olika aktiviteter inom äventyrspedagogiken i tisdags.

På planeringsdagarna har vi både hunnit möta de andra kollegorna på Solgläntans förskola samt kollegorna på skolan och utbyta lite ideer och information med dem, samt grovplanera för vår egen verksamhet här på Björken och det känns bra!


Efter ett lov brukar vi alltid ha lite ”mjukstart ” i verksamheten eftersom barnen  och vi fröknar varit lediga och inte mött varandra på ett tag.. Barnen har fått berätta vad de gjort när de varit lediga och alla verkar ha haft det riktigt bra.

Vi har också lekt mycket tillsammas, både inne och ute och nu känns det som om vi hittat tillbaka till de dagliga rutinerna på förskolan igen.


En liten förändring som vi gjort inför denna termin är att vi kommer att gå ut lite senare på förmiddagen ca 9.30 istället för 8.30. Detta pga av att vi  vet att det kan vara lite kallare temperatur tidigare på morgonen i januari och februari och vi har sett att många barn börjar frysa efter ett tag och vill gå in.


From nästa vecka kommer vi att börja vara i klassrummet med 3-5 åringarna på morgonen mellan 8.30-ca 9.15 (måndag- torsdag) och ha olika skapar-aktiviteter. Därefter går vi ut ca 9.30.

De mindre barnen 1-2 åringarna kommer att ha en egen stund och en samling med lite olika aktiviteter på förskolesidan samma tid.


Vi kommer också att ha en samling med de större barnen efter lunch mån-torsd då de mindre har sin sovvila.

Mer info om vad vi gjort och gör på samlingen samt i de skapande aktiviteterna kommer i nästa veckobrev..


Inom äventyrspedagogiken har vi närmast planerat att ha ett ”gympaäventyr” i  form av en röelsebana i gymnastiksalen inom några veckor med de större barnen. Mer info kommer..


Obs! Eftersom det är ett nytt år och ny termin så skickar med ett närvaro schema som ni får fylla i barnens  vistelsetider för de närmaste 4 veckorna.





Nästa vecka, v 3 har vi planerat följande:


Måndag: 3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

                och därefter utevistelse.

               1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan 

                samma tid och därefter utevistelse.


Tisdag: Äventyrsgympa i gympasalen kl. 8.30 för Petrus,Eskil, Vida, Lisa,

             Ellen, Lilja, William och Vilmer.

             Minigympa på förskolan för Emma, Eila-Maria och Dahlia.


Onsdag: 3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

                och därefter utevistelse.

                1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan 

                samma tid och därefter utevistelse.



Torsdag:3-5 åringarna har skapande aktiviteter i klassrummet 8.30-9.15

                och därefter utevistelse.

                1-2 åringarna har en sång-samling och egna aktiviteter på förskolan 

                samma tid och därefter utevistelse.


Fredag: Ute eller inne-aktiviteter beroende på utetemperaturen.

Ha en riktigt trevlig helg önskar Ulrika, Anna-Karin och lena





Hietaniemi Friskola

Skolbacken 20

957 95 HEDENÄSET

Telefon: 070-586 19 21

E-post: rektor@hfskola.com